10 tips voor een succesvolle Steunactie

  1. Actiefoto: gebruik een duidelijke actiefoto die meteen de essentie van de actie weergeeft. Dit is de belangrijkste visuele uiting van je actie.
  2. Actietitel: verzin een sterke pakkende actietitel.
  3. Korte omschrijving: geef een kort en bondige omschrijving waarvoor je collecteert.
  4. Verhaal: plaats het verhaal en de noodzaak achter de actie in een uitgebreide omschrijving. Een persoonlijk verhaal creëert meer betrokkenheid en bereidwilligheid om te doneren.
  5. Extra afbeeldingen en video: voeg extra foto's, afbeeldingen of zelfs een video toe die de actie verder kunnen verduidelijken en aantrekkelijk kunnen maken.
  6. Profielfoto: voeg een profiel foto toe. Dit maakt de actie persoonlijker. Donateurs zien graag het gezicht en de persoon achter de actie.
  7. Organisaties of groepen: is de actie voor een organisatie, groep of team? Koppel je actie hieraan. Dit kan zijn een club, vereniging, school, klas, team, stichting, goed doel, bedrijf, kerk, chiro, vzw, enz.
  8. Doelbedrag en einddatum: stel een doelbedrag en een einddatum in. Acties met een doelbedrag en/of een einddatum krijgen meer donaties dan acties zonder. Wees gerust; je kan tijdens de actie zowel het doelbedrag als ook de einddatum wijzigen.
  9. Delen, delen, delen! Het allerbelangrijkst is om de actie zoveel mogelijk te delen. Via persoonlijke berichten met daarin de link naar jouw actie (email, WhatsApp, Messenger). Via plaatsing van de actie op sociale media. Neem contact op met de nieuws media (kijk hier voor voorbeelden). Deze zijn doorgaans zeer geïnteresseerd om steunacties te plaatsen! En nodig collectanten uit die jou kunnen helpen met de actie verder te verspreiden.
  10. Nieuws: plaats nieuws updates: donateurs zullen eerder mee doen als ze met enige regelmaat nieuws updates kunnen lezen van je actie. Dit creëert meer betrokkenheid en kans dat zij de actie weer verder zullen delen met anderen, collectant worden of zelfs nog een keer doneren.