Veelgestelde vragen
Algemeen
- Wie kan gebruiken maken van Steunactie?
Iedereen! Of je nu een organisatie, groep, team, klas of individu bent, iedereen kan een actie opzetten op Steunactie.
- Moet ik een goede doel, stichting of andere non-profit organisatie zijn om gebruik te kunnen maken van Steunactie?
Nee, iedereen mag gebruik maken van Steunactie.
- In welke landen kan ik Steunactie gebruiken?
Steunactie kan gebruikt worden wereldwijd. Op dit moment bieden wij Steunactie aan in de talen Nederlands, Engels en Frans (voor Steunactie.be). De actie beheerder kan zijn/haar actie opmaken in elke gewenste taal. Donaties kunnen ontvangen worden vanuit de hele wereld.
Acties kunnen gebruikmaken van de .nl of de .be versie in de actiepagina link (URL of webadres van de actiepagina). Beiden werken en zullen direct linken naar jouw actiepagina.
Wij bieden de meest voorkomende internationale betaalmethoden; dat wil zeggen dat mensen van over de hele wereld kunnen doneren. Kijk naar deze pagina om de geaccepteerde betaalmethoden te zien.
We kunnen donaties uitbetalen aan organisatoren van inzamelingsacties naar de meeste landen wereldwijd. Lees het volgende artikel voor meer informatie: https://steunactie.tawk.help/article/buitenlandse-bankrekening-niet-iban-rekeningen
- Waar kan ik geld voor inzamelen?
Dat is helemaal aan jou! Op Steunactie kan je een actie starten voor elk denkbaar doel. Bijvoorbeeld geld inzamelen voor een goed doel, een sportvereniging of team, iemand die getroffen is door het noodlot en direct hulp nodig heeft, een medische behandeling die niet wordt vergoed, een dier, een speciale wens of droom, enz. Crowdfunding met Steunactie is de perfecte manier om online geld in te zamelen voor welk doel dan ook. Kleine- of grote donaties, alle beetjes helpen om je doel te bereiken.
- Hoe is de veiligheid van het platform en de betalingen gewaarborgd?
De veiligheid en betrouwbaarheid van het platform en de betalingen staan bij Steunactie voorop.
SSL: De veiligheid van het Steunactie platform is gewaarborgd door het zogenaamde SSL-certificaat. SSL staat letterlijk voor Secure Sockets Layer wat betekent dat er een beveiligde laag geplaatst wordt tussen een server en een internetbrowser. Met SSL worden vertrouwelijke gegevens versleuteld verzonden, zodat ze niet onderschept kunnen worden. Een website is door SSL beveiligd als er een klein slotje voor de URL in de adresbalk staat.
PSD2: De veiligheid van de donaties is gewaarborgd doordat wij samenwerken met Mollie, één van de bekendste payment serviceproviders (PSP) van Europa en PayPal. Zowel Mollie alsook PayPal bezitten een PSD2 vergunning. PSD2 is een afkorting voor de Engelse term Payment Services Directives 2 en is een Europese richtlijn die zorgt voor de regulering van betaaldiensten in de Europese Unie. Meer informatie over PSD2.
De veiligheid van de uitbetalingen zijn gewaarborgd doordat wij samenwerken met Payaut, die de uitbetalingen verzorgt. Payaut bezit eveneens een PSD2 vergunning.
Derdengelden rekening: De donaties en uitbetalingen lopen via de derdengelden rekeningen van de pay-in en pay-out betaaldienstverleners waar wij mee samenwerken (Mollie, PayPal en Payaut). Donaties en uitbetalingen zijn hierdoor strikt gescheiden van Sponsor Europe (eigenaar van het platform). Ook in het onwaarschijnlijk geval van een faillissement van Sponsor Europe zijn je donaties en de uitbetalingen altijd veilig gewaarborgd.
KYC-verificatie: KYC staat voor Know Your Customer oftwel ‘ken je klant’. Wij zijn verplicht volgens de geldende regelgeving onze klanten te identificeren en te verifiëren zodat er geen misbruik gemaakt kan worden van het platform.
SCA: Strong Customer Authentication (SCA) staat voor sterke klantauthenticatie en is een vereiste van de herziene EU-richtlijn (PSD2) over de veiligheid van betaaldiensten. Hiermee worden extra beveiligingslagen toegevoegd aan elektronische betalingen. (zoals een wachtwoord of PIN). Alle aangeboden betaalmethoden voldoen aan de richtlijnen van SCA.
3DS: 3D Secure (3DS) is een protocol dat extra beveiliging toevoegt aan online credit- en debetcard-betalingen. Het zorgt ervoor dat aan de autorisatie van een financiële transactie met een creditcard een vorm van online identificatie wordt toegevoegd. Alleen creditcard donaties die zijn beveiligd met 3DS worden op het platform geaccepteerd.
2FA - Tweefactorauthenticatie: Met tweestapsverificatie, ook wel tweefactorauthenticatie (2FA) genoemd, kun je extra beveiliging toevoegen aan je account. 2FA is een extra beveiligingslaag die wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat alleen geverifieerde gebruikers toegang krijgen tot jouw onlineaccount. Wij raden het instellen van 2FA ten sterkste aan.
Controle op misbruik: Steunactie staat alleen legitieme acties toe op het platform. Acties, waarvan vermoed wordt dat deze niet legitiem zijn en/of verkeerde intenties hebben worden onderzocht en verwijderd. Naast dat wij hier zelf op toezien, kan iedere bezoeker misbruik melden. Zo kan de ‘crowd’ ook een oogje in het zeil houden. Alle acties moeten ook voldoen aan de gedragsrichtlijnen zoals gesteld in onze algemene voorwaarden.
- Mijn vraag staat hier niet tussen?
Indien je vragen hebt dit in dit gedeelte niet worden gesteld/beantwoord, raadpleeg dan onze Helpcentrum: https://steunactie.tawk.help/
Actie starten
- Aanmelden: maak je eigen Steunactie account aan
Om te beginnen zal je eerst een steunactie account moeten aanmaken. Dat doe je als volgt:
- Klik op de groene 'Start jouw actie' knop bovenaan de website.
- Vul je je naam en email adres in en klik op Verder. Je ontvangt direct een bevestigingsemail.
- Klik op de ‘Activeer account’ knop in de email.
Je Steunactie account is nu geactiveerd en je kan meteen beginnen met het opmaken van jouw actiepagina! Na het opmaken van je actie pagina kan je deze activeren (klik op de Actief knop). Daarmee staat je actie online en kan je beginnen met delen en donaties ontvangen.
- Actie nu alvast opzetten en pas later starten?
Bereid je actie alvast voor en activeer deze pas als jij er klaar voor bent.
Je kan meteen beginnen een actie op te zetten. Zolang je deze niet activeert staat de actie offline (wel voor jou zichtbaar in je dashboard!). Je kan de actie blijvend aanpassen totdat je tevreden bent met je actiepagina. Zodra je klaar bent om te starten, activeer je de actie en staat deze online en kan je beginnen met delen. Overigens kan je de actie ook na activatie nog steeds aanpassen.
- Aanmelden als organisatie, team of groep?
Je meld je gewoon aan met je voor- en achternaam. Een persoon is de actie beheerder/ organisator van de actie.
Als je bent aangemeld kan je in het dashboard van je Steunactie account een organisatie, team, bedrijf of andere groep invoeren en koppelen aan je actie. Dat kan onder het kopje 'Organisatie' in je dashboard. Dan komt er een blokje 'Actie georganiseerd voor:' op de actiepagina te staan met daarin de naam, logo, omschrijving en social media van jouw groep, organisatie of team.
Je ook je organisatie, team of groep als de actiebeheerder/organisator laten zijn. Dan meld je je aan met de organisatie, groep of team naam. Let op; je moet in dat geval de organisatie-, groep- of teamnaam invullen in de velden voornaam en achternaam. Je kan dan een logo van de groep toevoegen als profielfoto.
Actiepagina
- Kan ik extra afbeeldingen en/of een video toevoegen?
Ja, dat kan. In je dashboard ga je naar Acties -> Acties bewerken. Kies de tab 'Afbeeldingen en Video'. Hier kan je extra afbeeldingen en/of een link naar een Youtube video toevoegen.
Youtube video: Let op: plaats alleen de unieke code achter de ‘=’ teken. Wat daarvoor komt in de link is al ingevuld door Steunactie.
Heb je geen YouTube video maar een andere video? Plaats eerst je video op YouTube. Dan heb je een YouTube link die je kan plaatsen op je actiepagina zoals hierboven omschreven.
- Kan ik mijn actie in meerdere talen weergeven?
Je kan de uitgebreide beschrijving in meerdere talen toevoegen die dan als verschillende tabbladen op jouw actiepagina verschijnen.
Klik daarvoor op + Taal toevoegen. Er verschijnt dan een tweede invul blok waaribij je de taal kan kiezen en de vertaalde uitgebreide beschrijving in die taal kan invullen. Je kan tot maximaal 3 talen toevoegen. Deze talen verschijnen dan als aanklikbare tabbladen bij de uitgebreide beschrijving op jouw actiepagina.
Wij raden de internet vertaal machine DeepL aan die heel nauwkeurige vertalingen of Google Translate. Deze vertaal machines zijn gratis te gebruiken en kan je hier vinden: https://www.deepl.com. DeepL heeft niet alle talen. Zit jouw gewenste taal er niet bij, gebruik dan Google Translate.
- Waar kan ik een geschikte actiefoto vinden voor mijn actie?
Een goede actiefoto is erg belangrijk voor je actiepagina. Mocht je zelf geen geschikte actiefoto hebben dan kan je op zoek gaan naar een geschikte afbeelding op internet. Zorg wel dat de afbeelding (rechten-)vrij te gebruiken zijn. Een goede bron van foto’s en afbeelding die je vrij mag gebruiken is de website van Unsplash. Je kan via de zoekbalk zoeken naar een geschikte foto. Gebruik wel Engelse termen voor het beste zoekresultaat. De website van Unsplash vind je hier. Beter een algemene actiefoto dan geen actiefoto.
- Wat is de minimumvereiste grootte van de foto('s) die wij willen plaatsen?
Voor een optimale scherpe hoofd actiefoto zijn de minimale verhoudingen: 365px bij 189px.
Delen & Promoten
- Wat kan ik doen om mijn actie zo succesvol mogelijk te maken?
Delen, delen, delen! Het allerbelangrijkst is om de actie zoveel mogelijk te delen met jouw netwerk en anderen. Hoe?
- Stuur de link van je actiepagina via persoonlijke berichten naar jouw netwerk. Dit kan met o.a. email, WhatsApp en Messenger. Vraag niet alleen om een donatie maar ook of de ontvanger van het bericht jouw actielink verder zou willen delen.
- Plaatsing en delen van de actiepagina op sociale media. Gebruik de handige deel knoppen onder de actiefoto op je actiepagina. Heb je een eigen Facebook pagina? Plaats de actiepagina link in een bericht en zet deze vast aan de bovenkant van je pagina/tijdslijn als dat kan. Plaats ook in relevante Facebook groepen die gaan over het onderwerp waarvoor je geld inzameld. Daarnaast zijn er ook een aantal algemene crowdfunding facebook groepen waar je je actie op kunt plaatsen: Nederlands Donatie Platform, Crowdfunding Nederland, Nederlands Donatie Platform (2e groep), Crowdfunding Acties in Nederland & België. Deel ook via andere social media kanalen zoals Instgram, Twitter, Pinterest en LinkedIn. Vraag in alle gevallen niet alleen om een donatie maar ook of de lezers van het bericht jouw actielink verder willen delen.
- Zoek de publiciteit op; neem contact op met de nieuwsmedia (lokaal en nationaal / print, online, radio en TV)! Deze zijn doorgaans zeer geïnteresseerd om steunacties te plaatsen. Google de nieuwsmedia; meestal staat het contact email adres en/of telefoonnummer van de redactie op de site. Met de publicatie van jouw verhaal en Steunactie kan je in een keer heel veel mensen bereiken. Kijk op: https://steunactie.nl/in-de-media voor voorbeelden. Steunactie heeft lijsten met redactie email adressen beschikbaar die op verzoek toegestuurd kunnen worden. Stuur ons een verzoek.
- Nodig collectanten uit die jou kunnen helpen je actie verder te delen. Dit kunnen bijvoorbeeld familie, vrienden, kennissen of collega's zijn. Iedereen heeft een eigen netwerk. Collectanten kunnen de actiepagina vanuit hun eigen naam delen. Mensen doneren eerder aan mensen die ze kennen. Dit kan je doen in je dashboard onder 'Collectanten' -> Nodig collectant uit. Collectanten kunnen ook zichzelf aanmelden op de actie pagina (knop 'Word collectant').
Als je deze punten goed opvolgt, zal je veel mensen bereiken en veel donaties ontvangen. Zonder te delen zullen er weinig/geen donaties binnenkomen.
Zorg ook dat de opmaak van je pagina zo goed mogelijk staat. Een sterke en geloofwaardige presentatie is belangrijk om donateurs over de streep te trekken. Dit zijn onze tips om je actiepagina zo goed mogelijk op te maken:
- Actie foto: gebruik een duidelijke actie foto die meteen de essentie van de actie weergeeft. Dit is de belangrijkste visuele uiting van je actie. Één beeld zegt meer dan 1000 woorden.
- Actie titel: verzin een sterke pakkende actie titel.
- Korte omschrijving: geef een kort en bondige omschrijving waarvoor je collecteert.
- Verhaal: plaats het verhaal en de noodzaak achter de actie in een uitgebreide omschrijving. Een persoonlijk verhaal creëert meer betrokkenheid en bereidwilligheid om te doneren.
- Extra afbeeldingen en video: voeg extra foto's, afbeeldingen of zelfs een video toe die de actie verder kunnen verduidelijken en aantrekkelijk kunnen maken.
- Profiel foto: voeg een profiel foto toe. Dit maakt de actie persoonlijker. Donateurs zien graag het gezicht en de persoon achter de actie.
- Organisaties of groepen: is de actie voor een organisatie, groep of team? Koppel je actie hieraan. Dit kan zijn een club, vereniging, school, klas, team, stichting, goed doel, bedrijf, kerk, chiro, vzw, enz.
- Doelbedrag en einddatum: stel een doelbedrag en een einddatum in. Acties met een doelbedrag en/of een einddatum krijgen meer donaties dan acties zonder. Wees gerust; je kan tijdens de actie zowel het doelbedrag alsook de einddatum wijzigen.
- Nieuws: plaats nieuws updates: donateurs zullen eerder mee doen als ze met enige regelmaat nieuws updates kunnen lezen van je actie. Dit creëert meer betrokkenheid en kans dat zij de actie weer verder zullen delen met anderen, collectant worden of zelfs nog een keer doneren.
- Hoe deel ik op Facebook?
Gebruik de handige deel knoppen onder de actiefoto van de actiepagina. Daar vind je o.a. de Facebook knop. Als je daarop klikt opent zich de ‘Delen op Facebook’ venster. Hier kan je kiezen hoe en waar je de actiepagina wilt delen. Vergeet niet de blauwe knop onderaan ‘Op Facebook plaatsen’ te klikken.
Post vastzetten aan de bovenkant van je Facebook pagina
Heb je een bedrijfspagina op Facebook? Je kan de link naar je actiepagina in een bericht plaatsen en daarna vastzetten aan de bovenkant van je pagina. Zo blijft je actie bovenaan je pagina en volop in de schijnwerpers staan voor alle volgers en bezoekers van je Facebook pagina. Je doet dit door eerst het bericht te plaatsen en vervolgens op de drie puntjes rechts bovenin te klikken en vervolgens ‘Vastzetten bovenaan pagina’ te kiezen.
Facebook groepen
Plaats de link naar je actiepagina (eventueel met een bericht) op Facebook pagina's van relevante Facebook groepen (je moet soms wel eerst lidmaatschap aanvragen). Heb je bijvoorbeeld een actie voor een (huis-)dier, zoek dan Facebook groepen die gaan over dieren. Want daar zal je veel dieren liefhebbers vinden die sympathie kunnen hebben met jouw actie. Je kan voor elk mogelijk onderwerp wel een of meer Facebook groepen vinden.
Daarnaast zijn er aantal Facebook groepen gericht op crowdfunding acties. Plaats je actie ook hier:
Nederlands Donatie Platform (2e groep / heeft toevallig dezelfde naam als hierboven maar is een andere groep)
Crowdfunding Acties in Nederland & België
- Hoe deel ik met WhatsApp?
Gebruik de handige deel knoppen onder de actie foto van de actie pagina. Daar vind je o.a. de Whatsapp knop. Als je daarop klikt kom je meteen in WhatsApp en hoef je alleen de persoon of groep te kiezen aan wie je de actie wilt versturen.
Tip: maak eerst een groep of verzendlijst aan op WhatsApp. Zo kan je in een keer aan meerdere mensen je actie versturen. Met een groep kan iedereen zien wie tot de groep behoort. Met een verzendlijst kunnen mensen dat niet van elkaar zien.
- Hoe deel ik op Instagram?
Instagram is sterk foto & mobiel gericht (vandaar dat ze een camera als icoon gebruiken). Om jouw actie op Instagram te delen moet je, op jouw mobiel, een screenshot (schermafbeelding) van jouw actiepagina maken en die als 'Feed' delen met je Instagram pagina. Wil je de link van je actiepagina toevoegen aan het Instagram bericht dan moet je het link adres van je actie kopiëren (je kan ook het Instagram icoontje dat onder je actiefoto op jouw actiepagina staat aanklikken), naar de zojuist geplaatste Instagram bericht gaan, op bewerken klikken en als tekst inplakken. Helaas kunnen mensen niet op de link klikken; het staat er als gewoon platte tekst. Dat is nou eenmaal hoe Instagram werkt.
Wel kan je een aanklikbare link plaatsen in je Bio (je profiel) op Instagram. We raden dan ook aan het link adres van je actiepagina de kopiëren en te plaatsen in de Bio van je Instagram profiel (ga naar Profiel Bewerken en dan naar Website). Bezoekers van je Instagram pagina kunnen op deze wijze nu wel de link naar je actiepagina aanklikken. De link staat dan altijd bovenaan je pagina. Dit kan je dan zo laten voor zolang je actie loopt.
- Hoe deel ik op Twitter?
Gebruik de handige deel knoppen onder de actiefoto van de actiepagina. Daar vind je o.a. de Twitter knop. Als je daarop klikt kom je op het deel venster van Twitter. Klik vervolgens op Tweet. Je bericht is verzonden en staat op je Twitter pagina. Natuurlijk kan je ook gewoon de link van jouw actiepagina copy-pasten als je dat liever doet.
Tip: Maak gebruik van relevante hashtags (#). Hashtags zijn van onschatbare waarde binnen Twitter. Vele pagina’s zijn groot geworden door het correct inzetten van hashtags . Maar hoe gebruik je nou hashtags om meer mensen te bereiken en zo een sterkere pagina. Deze moeten slaan op de content van je bericht. Kijk daarnaast ook naar welke hashtags trending zijn. Mocht jouw bericht iets te maken hebben met een van deze trending hashtags, voeg deze dan zeker toe!
- Hoe deel ik op LinkedIn?
Gebruik de handige deel knoppen onder de actie foto van de actiepagina. Daar vind je o.a. de LinkedIn knop. Als je daarop klikt kom je op het deel venster van LinkedIn. Hier kan je kiezen of je de actie als bericht wilt posten of in een persoonlijk bericht wilt versturen.
Je kan het bericht daarna vastzetten aan de bovenkant van je pagina. Zo blijft je actie bovenaan je pagina en volop in de schijnwerpers staan. Klik op de 3 puntjes rechts bovenin en kies 'Pin to top'
- Hoe deel ik met de QR-code?
De QR-code is een afbeelding waarin de link naar jouw actiepagina versleuteld zit. Gebruik de handige deel knoppen onder de actiefoto van de actiepagina. Daar vind je o.a. de rode QR-code knop. Als je daarop klikt opent zich een pop-up venster met daarin de QR-code. Deze kan je vervolgens kopiëren en delen. Mensen hoeven alleen maar met hun camera van hun mobiel de QR-code te scannen en ze gaan dan automatisch naar jouw actiepagina.
- Hoe deel ik op Pinterest?
Wat is Pinterest?
Pinterest is het best te omschrijven als een online visuele zoekmachine. Als een grote catalogus vol met inspirerende afbeeldingen. Deze afbeeldingen kun je als gebruiker opslaan in borden. Hierin verzamel je de beste, leukste en meest inspirerende pins.
Dus hoe werkt Pinterest?
Denk aan het ouderwetse prikbord waar je met pinnetjes jouw favoriete plaatjes uit tijdschriften op vastpinde. Of je ging met lijm en een schaar in de weer om jouw leukste ideeën uit te knippen en op een moodboard te plakken.
Pinterest is de digitale variant van een prikbord.
Een online zoekmachine of social media?
Pinterest ziet zichzelf niet als social media maar echt als online zoekmachine. Je kan wel reageren op berichten maar er is veel minder interactie dan op social media zoals op Facebook en Instagram. Daarnaast is het zoeken naar de leukste en meest inspirerende pins echt het belangrijkste onderdeel geworden.
Hoe deel ik op Pinterest?
Gebruik de handige deel knoppen onder de actie foto van de actie pagina. Daar vind je o.a. de Pinterest knop. Als je daarop klikt kom je op de deel venster van Pinterest. Kies het bord waar je de actie op wilt plaatsen (pinnen).
Natuurlijk kan je ook gewoon de link van jouw actiepagina copy-pasten als je dat liever doet.
- Promoten in de Nieuwsmedia
Neem contact op met redacties van de lokale en nationale nieuwsmedia. Deze zijn doorgaans zeer geïnteresseerd om Steunacties te plaatsen. Elke actie heeft een verhaal erachter die nieuwswaardig is. Vaak wordt er gedacht dat ‘mijn verhaal toch niet interessant genoeg is’. Dat is zeker niet waar. De nieuws media is altijd op zoek naar content. Daar kan je mooi op inspelen en jouw actie in de schijnwerpers zetten. Zo bereik je een groot publiek.
Zorg dat de link naar jouw actie wordt vermeld in het te plaatsen artikel. De meeste nieuws media hebben naast een print versie ook een online editie. Zorg dat de link ‘aanklikbaar’ is zodat lezers met één klik op de link in het artikel op jouw actie pagina komen.
Lees ook dit artikel in het Helpcentrum voor meer informatie en contact info van media uitgaven.
Zie hier voor voorbeelden van Steunacties in de nieuws media.
- Ik wil de nieuwsmedia benaderen met mijn actie. Heeft u contact informatie van redacties die wij kunnen benaderen?
Het benaderen van de nieuwsmedia met jouw actie is een goed idee! Zoek de publiciteit op en neem contact op met de nieuwsmedia (lokaal, regionaal ennationaal / print, online, radio en TV)! Deze zijn doorgaans zeer geïnteresseerd om steunacties te plaatsen. Krijg je jouw actie gepubliceerd in een artikel dan zal dat voor veel publiciteit zorgen en dus ook meer donaties.
Redactie email adressen zijn vaak te vinden op de websites van de betreffende media. Doorgaans in het colofon of op de contactpagina. Wij hebben lijsten van de redacties van de lokale en regionale nieuwsmedia. Deze kan je aanvragen via het contactformulier onder vermelding van je woonplaats.
Hier een aantal links naar uitgeverijen die lokale en regionale kranten (offline en online) uitgeven:
Nederland:
De meeste lokale en regionale nieuws uitgeverijen zijn lid van de branche organisatie NNP. Op de ledenlijst pagina van NNP kan je de uitgeverij vinden die titels uitgeeft in jouw woonplaats en/of regio. De meeste uitgeverijen geven meerdere titels uit in de regio. Klik op het webadres in de NNP ledenlijst en vindt zo de redactie email adressen van de voor jouw relevante nieuws uitgaven.
Ledenlijst NNP (lokaal/regionaal)
Verder kan je kijken op:
dpg media (Zuid - Oost - Landelijk)
NDC Media Groep (Noord - Noord Oost)
België
- Ik heb mijn actie afbeelding veranderd. Maar Facebook toont nog steeds de oude afbeelding?
Heb je de hoofd actiefoto veranderd op jouw actiepagina, dan blijft vaak de oude afbeelding tonen bij het delen van je actie. Dit heeft te maken met de 'cache', het geheugen. De oude afbeelding is daar nog opgeslagen.
De oplossing? Klik op de 3 puntje rechtsboven in het bericht. Klik vervolgens op ‘Bijlagen delen vernieuwen’. Ververs vervolgens de Facebook pagina in je browser.
Een andere manier is de volgende: Je kopieert de link van je actie pagina en plakt deze in de Facebook Debugger: https://developers.facebook.com/tools/debug. Klik op Debug en je nieuwe afbeelding zal nu goed laden. Kijk hier voor meer informatie: https://webtalis.nl/verkeerde-afbeelding-bij-je-website-op-facebook/
- Ik heb mijn actie afbeelding veranderd. Maar LinkedIn toont nog steeds de oude afbeelding?
Heb je de hoofd actiefoto veranderd op jouw actiepagina, dan blijft vaak de oude afbeelding tonen bij het delen van je actie. Dit heeft te maken met de 'cache', het geheugen. De oude afbeelding is daar nog opgeslagen. De oplossing? Je kopieert de link van je actie pagina en plakt deze in de LinkedIn Post Inspector: https://www.linkedin.com/post-inspector/. Klik op Inspect en je nieuwe afbeelding zal nu goed laden.
- Wat is een website widget en hoe gebruik ik die?
Een website widget is een stukje code die geplakt kan worden in ieder website of blog en die ervoor zorgt dat de donatieknop van jouw actie wordt getoond. Bezoekers van jouw website of blog kunnen dan met één klik meteen op jouw actie doneren. Er zijn 3 verschillende widgets beschikbaar: groot, middel en klein. Heb je zelf geen kennis of toegang tot de code van je website? Vraag dan de beheerder van de website of hij/zij dat voor jou kan doen.
Uitbetaling
- Hoe ontvang ik de donaties op onze eigen bankrekening?
Bankrekening > Dashboard
Je voegt een bankrekening (particulier of zakelijk) toe in de Bankrekening gedeelte in je dashboard.
Alle donaties - onder aftrek van de platform- en transactiekosten - komen direct terecht op je account bij Steunactie en zijn meteen zichtbaar in je dashboard. Uitbetaling van de donaties vinden plaats één keer per week op woensdag. Het duurt in de regel 1-3 dagen voordat het geld op je rekening staat.
Voor een uitgebreide uitleg over bankrekening toevoegen en uitbetaling raadpleeg onze kennisbank hier.
Eigen Mollie account
Voor zakelijke gebruikers is het ook mogelijk om een eigen Mollie account aan te maken óf een bestaande Mollie account te koppelen. Zakelijke gebruikers dienen wel in het bezit te zijn van een zakelijke bankrekening en een KvK-nummer (Nederland) of een Ondernemingsnummer (België).
Alle donaties - onder aftrek van de platform- en transactiekosten - worden bijgeschreven op je zakelijke bankrekening vanuit jouw eigen Mollie account zonder tussenkomst van Steunactie. Je kan de uitbetaalfrequentie zelf bepalen in je Mollie account.
- Wanneer wordt er uitbetaald?
Dashboard > Uitbetaling
Donaties worden wekelijks op woensdag uitbetaald.
Alle donaties ontvangen tot maandag middernacht 24:00 worden worden verwerkt.
Alle donaties ontvangen na maandag middernacht 24:00 worden de volgende week op woensdag uitbetaald.
In je dashboard onder Uitbetaling kan je de uitbetaling volgen. Zodra de uitbetaling in gang is gezet, veranderd de status van je betaling van Open naar In behandeling.
De uitbetaling gebeurt vóór middernacht op woensdag. Zodra de uitbetaling is bevestigd, veranderd de status van In behandeling naar Uitbetaald.
Afhankelijk van je bank ontvang je de betaling binnen 1 tot 3 werkdagen later op de opgegeven bankrekening die gekoppeld is aan je account.
De kosten worden automatisch ingehouden op het uit te keren bedrag en kan je 24/7 inzien in je dashboard onder Uitbetaling. Je kan hier een factuur met BTW specificatie, downloaden per uitbetaaldatum.
Let op: uitbetaling kan alleen plaats vinden mits er een bankrekening toegevoegd en geverifieerd is.
Gebruikers van een eigen mollie account kunnen zelf hun betaalfrequentie bepalen.
- Ik wil pas aan het einde van mijn actie uitbetaald worden. Kan dat i.p.v. wekelijks uitbetaald krijgen?
Ontvang je het geld liever in één keer aan het einde van de actie? Of op een ander gewenst moment? Dit is mogelijk door de uitbetaling te pauzeren.
Ga naar bankrekening in je dashboard en zet Wekelijkse uitbetaling uit. Zodra je weer uitbetaald wil worden kan je deze functie weer aan zetten. Uitbetaling vindt dan plaats op de eerstvolgende woensdag.
De ontvangen donaties zullen zich in je Steunactie account verzamelen en zijn altijd 24/7 in je dashboard zichtbaar.
- Wordt er nog steeds uitbetaald als ik mijn doelbedrag niet haal?
Ja, natuurlijk. Wij betalen altijd wekelijks uit. Het instellen van een doelbedrag en/of het halen van een ingesteld doelbedrag heeft geen invloed op de wekelijkse uitbetaling.
- Ik heb een buitenlandse bankrekening waaraan uitbetaald moet worden. Hoe werkt dat?
Je kan een bankrekening toevoegen uit een groot aantal landen in de wereld. Wij ondersteunen uitbetaling naar meer dan 70 landen wereldwijd. Er wordt uitbetaald in de lokale valuta op enkele uitzonderingen na.
Voor meer informatie en overzicht van alle landen waar uitbetaling aan mogelijk is, raadpleeg het volgende artikel uit ons Helpcentrum. Het artikel vind je hier.
Beheerder
- Hoe ontvang ik de donaties op onze eigen bankrekening?
Bankrekening > Dashboard
Je voegt een bankrekening (particulier of zakelijk) toe in de Bankrekening gedeelte in je dashboard en koppelt deze aan je actie(s).
Alle donaties - onder aftrek van de platform- en transactiekosten - komen direct terecht op je account bij Steunactie en zijn meteen zichtbaar in je dashboard. Uitbetaling van de donaties vinden plaats één keer per week op woensdag. Het duurt in de regel 1-3 dagen voordat het geld op je rekening staat.
Voor een uitgebreide uitleg over bankrekening toevoegen en uitbetaling raadpleeg onze kennisbank hier.
Eigen Mollie account
Voor zakelijke gebruikers is het ook mogelijk om een eigen Mollie account aan te maken óf een bestaande Mollie account te koppelen. Zakelijke gebruikers dienen wel in het bezit te zijn van een zakelijke bankrekening en een KvK-nummer (Nederland) of een Ondernemingsnummer (België).
Alle donaties - onder aftrek van de platform- en transactiekosten - worden bijgeschreven op je zakelijke bankrekening vanuit jouw eigen Mollie account zonder tussenkomst van Steunactie. Je kan de uitbetaalfrequentie zelf bepalen in je Mollie account.
- Wanneer wordt er uitbetaald?
Dashboard > Uitbetaling
Donaties worden wekelijks op woensdag uitbetaald.
Alle donaties ontvangen tot maandag middernacht 24:00 worden worden verwerkt.
Alle donaties ontvangen na maandag middernacht 24:00 worden de volgende week op woensdag uitbetaald.
In je dashboard onder Uitbetaling kan je de uitbetaling volgen. Zodra de uitbetaling in gang is gezet, veranderd de status van je betaling van Open naar In behandeling.
De uitbetaling gebeurt vóór middernacht op woensdag. Zodra de uitbetaling is bevestigd, veranderd de status van In behandeling naar Uitbetaald.
Afhankelijk van je bank ontvang je de betaling binnen 1 tot 3 werkdagen later op de opgegeven bankrekening die gekoppeld is aan je account.
De kosten worden automatisch ingehouden op het uit te keren bedrag en kan je 24/7 inzien in je dashboard onder Uitbetaling. Je kan hier een factuur met BTW specificatie, downloaden per uitbetaaldatum.
Let op: uitbetaling kan alleen plaats vinden mits er een bankrekening toegevoegd en geverifieerd is.
- Kan ik mijn actie al beginnen zonder mijn bankrekening toe te voegen en/of koppelen?
Je kan je actie beginnen zonder dat er een bankrekening is toegevoegd aan je account. De ontvangen donaties verzamelen zich dan in je account en worden pas uitbetaald zodra er een bankrekening is toegevoegd en geverifieerd. De ontvangen donaties zullen zich in je account verzamelen en zijn altijd 24/7 in je dashboard zichtbaar.
- Ik wil zelf bepalen wanneer ik wordt uitbetaald, bijv. pas aan het einde van mijn actie. Kan dat?
Ontvang je het geld liever in één keer aan het einde van de actie? Of op een ander gewenst moment? Dit is mogelijk door de uitbetaling te pauzeren.
Ga naar bankrekening in je dashboard en zet Wekelijkse uitbetaling uit. Zodra je weer uitbetaald wil worden kan je deze functie weer aan zetten. Uitbetaling vindt dan plaats op de eerstvolgende woensdag.
De ontvangen donaties zullen zich in je Steunactie account verzamelen en zijn altijd 24/7 in je dashboard zichtbaar.
- Kan ik een actie nu opzetten maar pas later starten?
Ja, je kan meteen beginnen een actie op te zetten. Zolang je deze niet activeert staat de actie offline. Zodra je klaar bent om te starten activeer je de actie en staat deze online.
- Kan ik een Steunactie wijzigen als die al is gestart?
Ja, je kunt op elk gewenst moment je actie aanpassen.
- Moet ik een einddatum voor mijn actie instellen?
Nee, het instellen van een einddatum is niet verplicht. Wij raden het instellen van een einddatum wel aan. Mensen zien eerder de noodzaak van een donatie als een einddatum bekend is.
- Is het instellen van een doel bedrag verplicht?
Nee. Wij raden het instellen van een doelbedrag wel aan. Mensen zien eerder de noodzaak van een donatie in als er een doelbedrag bekend is. Mocht het blijken dat je doelbedrag gedurende de actie te klein of te groot is gekozen kan je deze op elk gewenst moment aanpassen.
De status balk geeft de voortgang van de binnenkomende donaties ten opzichte van je doelbedrag weer.
Indien je geen doelbedrag hebt ingesteld wordt er geen status balk getoond.
- Wat gebeurt er als ik mijn doelbedrag niet haal? Word ik nog wel uitbetaald?
Een doelbedrag instellen is niet verplicht. Indien je een doelbedrag wel instelt hoef je deze niet te halen om uitbetaald te worden. Steunactie betaalt elke week uit, ongeacht of het doelbedrag wordt bereikt.
Let op: sommige platformen verhogen de commissie als het doelbedrag niet wordt bereikt. Bij Steunactie doen wij dat niet.
- Wat zijn de betaalmethoden?
Donateurs kunnen kiezen uit de volgende betaalmethoden:
- iDEAL (Nederland)
- Bancontact (België)
- KBC/CBC (België)
- Belfius (België)
- SEPA handmatig bankoverschrijving (Europa)
- Trustly (Europa)
- Creditcard*: Mastercard, VISA, AMEX (Wereldwijd)
- PayPal (Wereldwijd)
- P24 (Polen)
Je kunt hier een overzicht vinden.
Donaties worden bijgeschreven zodra de betaling bij ons is ontvangen. Voor de meeste betaalmethoden is dat vrijwel direct en is de donatie meteen zichtbaar in de lijst donaties op de actiepagina.
Voor een handmatige SEPA bankoverschrijving duurt het in de regel enkele dagen voordat de betaling bij ons is binnengekomen en word bijgeschreven in de lijst donaties.
Voor donaties gedaan met Creditcard* kan er enige tijd zitten tussen een geslaagde donatie en de werkelijke ontvangst ervan door Steunactie. De donatie wordt wel meteen bijgeschreven in de lijst met donaties maar kan pas worden uitbetaald als Steunactie de betaling daadwerkelijk heeft ontvangen.
* 3D Secure verplicht
Heb je een eigen Mollie account gekoppeld aan jouw actie (alleen voor zakelijke gebruikers)? Dan mag je zelf bepalen welke betaalmethoden je gaat inzetten voor je donateurs. Klik hier voor de opties en de daarbij behorende transactiekosten.
- Hoe nodig ik collectanten uit?
Dat kan op 2 verschillende plekken:
- Ga naar je Dashboard en vervolgens naar de Collectanten pagina. Klik op jouw actie en vervolgens op de Nodig Collectant uit knop.
- Ga naar je Dashboard en vervolgens naar de Acties pagina met het overzicht van jouw acties. Klik op de zwarte Collectanten knop. Klik daarna op de Nodig Collectant uit knop.
- Kan iedereen zomaar collectant worden als ik de 'Word collectant' knop activeer?
Dat kan maar je kunt ook in je dashboard instellen dat collectanten eerst toestemming moeten vragen en ontvangen van de beheerder. Ga daarvoor naar Acties ? Actie bewerken ? Instellingen
- Kan iedereen zomaar collectant worden?
Dat kan maar je kunt ook in je dashboard instellen dat collectanten eerst toestemming moeten vragen en ontvangen van de actiebeheerder.
- Hoe zien wij toe op de legitimiteit van de acties?
Wij staan enkel legitieme acties toe op het platform. We zijn toegewijd om ervoor te zorgen dat het platform veilig en betrouwbaar blijft. Naast onze eigen controle kunnen bezoekers van een actie pagina misbruik melden indien men vermoedt dat de actie frauduleus of misleidend is. Indien wij kunnen vaststellen dat er inderdaad sprake is van misbruik zal de actie offline worden gehaald.
- Kan ik suggestie donatiebedragen voorstellen?
Acties > Actie bewerken > Instellingen > Donaties
Ja. Naast het standaard open donatie bedrag die donateurs zelf kunnen bepalen, is het mogelijk suggestie donatiebedragen toe te voegen met een bijbehorende omschrijving. Zo kunnen donateurs gerichter doneren voor iets concreets i.p.v. een algemene bijdrage aan de gehele actie. Je kan tot maximaal 5 suggestie donatiebedragen instellen. Je hoeft ze niet alle 5 te gebruiken.
Om suggestie donatiebedragen in te stellen ga je in je dashboard naar Acties > Actie bewerken en kies het tabblad Instellingen.
- Waarom zie ik geen status balk bij mijn actie?
De status balk geeft de voortgang weer van de ontvangen donaties ten opzichte van het doelbedrag. Indien je geen doelbedrag hebt ingesteld wordt er geen status balk weergegeven.
Om een doelbedrag in te stellen ga naar Acties > Actie bewerken > Basis Info tab. Je kan een doelbedrag altijd tussentijds wijzigen. Het halen of niet halen van een doelbedrag heeft geen effect op de uitbetaling.
- Kan ik een actie wijzigen als die al is gestart?
Ja, je kunt op elk gewenst moment je actie aanpassen.
- Worden donateurs bedankt?
Wij versturen een standaard geautomatiseerde email naar donateurs om ze te bedanken voor hun donatie. Deze wordt vanuit Steunactie gestuurd namens de actiebeheerder.
De tekst van deze email is als volgt:
Beste <naam donateur>,
Bedankt voor je donatie! Je bijdrage wordt op prijs gesteld.
Met vriendelijke groet,
Namens: <name actiebeheerder>
Je kan de tekst van deze bedank e-mail naar eigen inzicht wijzigen. Ga naar Dashboard > Acties > Actie bewerken > Instellingen en zet de functie ‘Gebruik mijn eigen bedank e-mail' aan. Er verschijnt dan een tekstveld waarin je de standaard tekst kan aanpassen.
- Stoppen: beëindigen van jouw actie, jouw account, het doneren
Wat gebeurt er als mijn actie is afgelopen? Hoe kan ik mijn actie stoppen? Hoe kan ik mijn account verwijderen? Hoe kan ik het doneren stoppen?
Als er geen actie ondernomen wordt, blijft je inzamelingsactie zo lang online als je wilt. De trend is dat de meeste actie eigenaren de inzamelactie zo lang mogelijk online houden om donaties te kunnen blijven ontvangen.
Je kan op elke gewenst moment jouw actie stopzetten, je actie offline halen, je account verwijderen of alleen het doneren deactiveren.
Handmatige stopzetting:
Als je actie is afgelopen en/of je wilt 'm beëindigen, heeft de actiebeheerder de keuze om:
1. de actie te deactiveren:
Zet de Actief knop uit. Je haalt hiermee je actie offline. De actiepagina is niet meer te bezoeken. De actie blijft wel bestaan. Dit doe je in je dashboard onder Acties door de Actief knop uit te zetten. Je kan in de toekomst de actie weer activeren en/of een andere actie aanmaken. Jouw account blijft bestaan.
2. het doneren te stoppen maar de actie online te houden (deactiveren van de NU DONEREN knop):
a. Via de einddatum instelling
Dit kan je doen via de einddatum instelling. Ga naar Acties > Actie Bewerken > Instellingen > De actie heeft een einddatum. Deze staat standaard op uit. Als je wel een einddatum hebt ingevoerd zal de actie na afloop van deze einddatum nog steeds online te vinden zijn maar zal de NU DONEREN gedeactiveerd zijn. Bezoekers van jouw actiepagina kunnen dan niet meer doneren. Heb je geen einddatum ingevoerd bij het starten van je actie, maar wil je wel het doneren deactiveren kan je alsnog een einddatum invoeren. Ligt de einddatum in het verleden, dan moet je deze datum handmatig invoeren. Ligt de einddatum in de toekomst, dan kan je een datum aanklikken in de pop-up kalender.
b. Via de doelbedrag instelling
Het deactiveren van de NU DONEREN knop is ook mogelijk via het doelbedrag. Je kan namelijk bij Acties > Actie bewerken > Instellingen de knop 'Schakel doneren uit bij bereiken doelbedrag' aanzetten (deze staat standaard uit). Indien je een doelbedrag hebt ingesteld zal de NU DONEREN knop automatisch worden gedeactiveerd zodra het doelbedrag is bereikt. Ben je klaar met jouw actie, heb je dit niet ingesteld maar wil je dat de NU DONEREN knop wordt gedeactiveerd, dan kan je alsnog deze knop aanzetten en eventueel het doelbedrag aanpassen zodat het deactiveren van de NU DONEREN knop wordt getriggerd.
3. de actie geheel te verwijderen:
Klik op Actie verwijderen. De actie word definitief verwijderd. Dit doe je in je dashboard onder Acties. Jouw account blijft bestaan. Je kan in de toekomst een andere actie aanmaken.
4. je account geheel te verwijderen:
Dit doe je in je dashboard onder Account > Instellingen. Alle gegevens, inclusief je profiel worden dan verwijderd.
Jouw account wordt definitief verwijderd. Je zal je opnieuw moeten aanmelden en een nieuwe account aan te maken indien je in de toekomst een nieuwe actie wil starten.
Automatische stopzetting (vooraf instellen dat je actie automatisch stopt):
1. Einddatum: automatisch stoppen bij het bereiken van een vooraf ingestelde einddatum
Acties > Actie Bewerken > Instellingen > De actie heeft een einddatum. Deze staat standaard op uit. Als je deze knop aanzet en een einddatum hebt ingevoerd zal de actie na afloop van deze einddatum nog steeds online te vinden zijn maar zal de NU DONEREN knop gedeactiveerd zijn. Bezoekers van jouw actiepagina kunnen dan niet meer doneren bij het bereiken van de einddatum.
2. Doelbedrag: automatisch stoppen bij het bereiken van een vooraf ingestelde doelbedrag
Acties > Actie bewerken > Instellingen > 'Schakel doneren uit bij bereiken doelbedrag'. Deze staat standaard op uit. Als je deze knop aanzet en je hebt een doelbedrag ingevoerd zal de actie na het bereiken van dit doelbedrag nog steeds online te vinden zijn maar zal de NU DONEREN knop gedeactiveerd zijn. Bezoekers van jouw actiepagina kunnen dan niet meer doneren bij het bereiken van het doelbedrag.
- Hoe is de veiligheid van het platform en de betalingen gewaarborgd?
De veiligheid en betrouwbaarheid van het platform en de betalingen staan bij Steunactie voorop.
SSL: De veiligheid van het Steunactie platform is gewaarborgd door het zogenaamde SSL-certificaat. SSL staat letterlijk voor Secure Sockets Layer wat betekent dat er een beveiligde laag geplaatst wordt tussen een server en een internetbrowser. Met SSL worden vertrouwelijke gegevens versleuteld verzonden, zodat ze niet onderschept kunnen worden. Een website is door SSL beveiligd als er een klein slotje voor de URL in de adresbalk staat.
PSD2: De veiligheid van de donaties is gewaarborgd doordat wij samenwerken met Mollie, één van de bekendste payment serviceproviders (PSP) van Europa en PayPal. Zowel Mollie alsook PayPal bezitten een PSD2 vergunning. PSD2 is een afkorting voor de Engelse term Payment Services Directives 2 en is een Europese richtlijn die zorgt voor de regulering van betaaldiensten in de Europese Unie. Meer informatie over PSD2.
De veiligheid van de uitbetalingen zijn gewaarborgd doordat wij samenwerken met Payaut, die de uitbetalingen verzorgt. Payaut bezit eveneens een PSD2 vergunning.
Derdengelden rekening: De donaties en uitbetalingen lopen via de derdengelden rekeningen van de pay-in en pay-out betaaldienstverleners waar wij mee samenwerken (Mollie, PayPal en Payaut). Donaties en uitbetalingen zijn hierdoor strikt gescheiden van Sponsor Europe (eigenaar van het platform). Ook in het onwaarschijnlijk geval van een faillissement van Sponsor Europe zijn je donaties en de uitbetalingen altijd veilig gewaarborgd.
KYC-verificatie: KYC staat voor Know Your Customer oftwel ‘ken je klant’. Wij zijn verplicht volgens de geldende regelgeving onze klanten te identificeren en te verifiëren zodat er geen misbruik gemaakt kan worden van het platform.
SCA: Strong Customer Authentication (SCA) staat voor sterke klantauthenticatie en is een vereiste van de herziene EU-richtlijn (PSD2) over de veiligheid van betaaldiensten. Hiermee worden extra beveiligingslagen toegevoegd aan elektronische betalingen. (zoals een wachtwoord of PIN). Alle aangeboden betaalmethoden voldoen aan de richtlijnen van SCA.
3DS: 3D Secure (3DS) is een protocol dat extra beveiliging toevoegt aan online credit- en debetcard-betalingen. Het zorgt ervoor dat aan de autorisatie van een financiële transactie met een creditcard een vorm van online identificatie wordt toegevoegd. Alleen creditcard donaties die zijn beveiligd met 3DS worden op het platform geaccepteerd.
2FA - Tweefactorauthenticatie: Met tweestapsverificatie, ook wel tweefactorauthenticatie (2FA) genoemd, kun je extra beveiliging toevoegen aan je account. 2FA is een extra beveiligingslaag die wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat alleen geverifieerde gebruikers toegang krijgen tot jouw onlineaccount. Wij raden het instellen van 2FA ten sterkste aan.
Controle op misbruik: Steunactie staat alleen legitieme acties toe op het platform. Acties, waarvan vermoed wordt dat deze niet legitiem zijn en/of verkeerde intenties hebben worden onderzocht en verwijderd. Naast dat wij hier zelf op toezien, kan iedere bezoeker misbruik melden. Zo kan de ‘crowd’ ook een oogje in het zeil houden. Alle acties moeten ook voldoen aan de gedragsrichtlijnen zoals gesteld in onze algemene voorwaarden.
Donateurs
- Zijn er kosten voor donateurs?
Nee, er zijn geen kosten voor donateurs bij het doneren. We vragen ook geen extra 'vergoeding' of 'fooi' van donateurs zoals sommige andere platforms doen. Platform- en transactiekosten worden bij uitbetaling van de donaties afgetrokken. Klik hier voor de tarieven. Steunactie behoort tot een van de voordelige crowdfunding platformen van Nederland en België.
- Is er een minimum bedrag dat gedoneerd moet worden?
Ja, deze is €5,-.
- Wat zijn de betaalmethoden?
Donateurs kunnen kiezen uit de volgende betaalmethoden:
- iDEAL (Nederland)
- Bancontact (België)
- KBC/CBC (België)
- Belfius (België)
- SEPA handmatig bankoverschrijving (Europa)
- Trustly (Europa)
- Creditcard*: Mastercard, VISA, AMEX (Wereldwijd)
- PayPal (Wereldwijd)
- P24 (Polen)
Donaties worden bijgeschreven zodra de betaling bij ons is ontvangen. Voor de meeste betaalmethoden is dat vrijwel direct en is de donatie meteen zichtbaar in de lijst donaties op de actiepagina.
Voor een handmatige SEPA bankoverschrijving duurt het in de regel enkele dagen voordat de betaling bij ons is binnengekomen en word bijgeschreven in de lijst donaties.
Voor donaties gedaan met Creditcard* kan er enige tijd zitten tussen een geslaagde donatie en de werkelijke ontvangst ervan door Steunactie. De donatie wordt wel meteen bijgeschreven in de lijst met donaties maar kan pas worden uitbetaald als Steunactie de betaling daadwerkelijk heeft ontvangen.
* 3D Secure verplicht
Heb je een eigen Mollie account gekoppeld aan jouw actie (alleen voor zakelijke gebruikers)? Dan mag je zelf bepalen welke betaalmethoden je gaat inzetten voor je donateurs. Klik hier voor de opties en de daarbij behorende transactiekosten.
- Ik heb een donatie via een bankoverschrijving (SEPA) gedaan maar mijn donatie is nog niet zichtbaar in de lijst donaties?
Donaties worden bijgeschreven zodra de betaling bij ons is ontvangen. Voor de meeste betaalmethoden is de donatie vrijwel meteen zichtbaar in de lijst donaties op de actiepagina. Voor een handmatige SEPA bankoverschrijving duurt het in de regel enkele dagen voordat de betaling bij ons is binnengekomen en zichtbaar is in de lijst donaties.
- Moeten donateurs zich registreren?
Nee, donateurs hoeven zich niet te registreren en kunnen zelfs anoniem doneren indien zij dat wensen. Zij kunnen zelf kiezen of zij zich willen registreren. Voordeel van een registratie is dat zij dan zelf ook een actie kunnen opzetten of zich als collectant voor een bestaande actie kunnen aanmelden.
- Is het doneren via Steunactie veilig?
Ja. Wij werken samen met Mollie, één van de grootste en bekendste betaalservice providers van Europa. Mollie voldoet aan alle regelgeving en is in het bezit van de nodige vergunningen. Je donatie wordt afgewikkeld via Mollie en is veilig en gegarandeerd.
- Een donateur die al gedoneerd heeft, wil achteraf toch liever anoniem doneren. Kan ik dat regelen?
Neem contact met ons op; dan zorgen wij dat een donatie achteraf op anoniem wordt gezet.
- Een donateur heeft een vervelende opmerking geplaatst. Kan ik die verwijderen?
Soms worden er verkeerde of vervelende opmerkingen geplaatst bij een donatie. Dat kan als storend ervaren worden voor je actie. Je kan deze opmerkingen makkelijk verwijderden in je Dashboard bij Donaties. Zoek de gemaakte donatie op in de lijst en klik eenvoudigweg op het prullenbakje dat bij de opmerking staat. De opmerking is dan verwijderd.
- Kan ik (actiebeheerder) in contact komen met mijn donateurs?
Ja, indien een donateur niet anoniem heeft gedoneerd kan je zijn/haar email adres zien in de Donaties gedeelte van je Dashboard.
In je dashboard kan je jouw donateurs beheren. Ga naar Donaties.
Hier zie en lijst met o.a. je donateurs, email adres (indien niet anoniem gedoneerd), het gedoneerd bedrag, datum en opmerking bij de donatie.
Je kan hier:
- een lijst downloaden van je donateurs (om ze bijv. persoonlijk te bedanken)
- een opmerking verwijderen (bijv. indien er een vervelende opmerking is geplaatst)
- Kan ik als donateur in contact komen met een actiebeheerder/eigenaar?
Je kan makkelijk contact opnemen met de actiebeheerder door gebruik te maken van de contact knop die naast de naam van de actie beheerder is weergegeven. Hiermee kan je een bericht sturen aan de actiebeheerder.
Indien je contact opneemt met de actiebeheerder via de contactknop die naast zijn/haar naam staat op de actiepagina, dan wordt jouw e-mailadres wel bekend bij de actiebeheerder. Communicatie via de contactknop werkt zoals een e-mailsysteem met een ontvanger (de actiebeheerder) en een verzender, zodat de actiebeheerder op vragen en opmerkingen van de verzender rechtstreeks kan antwoorden/reageren.
Let op: de actiebeheerder heeft de mogelijkheid deze knop niet te vertonen. In dat geval kan er geen contact worden opgenomen met de actiebeheerder.
- Kan ik een attest of donatiebewijs aanvragen?
Je kan een attest of een donatiebewijs opvragen door contact op te nemen met de actiebeheerder van de betreffende actie. Dat kan via de contactknop die naast de de naam van de actiebeheerder staat op de actiepagina.
Je doneert namelijk niet aan Steunactie maar aan de ontvangende partij cq. actiebeheerder / organisator van de actie. Steunactie faciliteert slechts de transactie.
Voor meer informatie m.b.t. Attesten in België, kijk verder op: https://financien.belgium.be/nl/vzws/giften/attesten.
Collectanten
- Hoe word ik collectant?
Je wordt collectant door óf jezelf aan te melden bij een actie (klik op de ‘Word Collectant' knop op de actie pagina indien die word getoond) óf dat je een uitnodiging hiervoor krijgt van de actiebeheerder.
Let op: de actiebeheerder moet zelf de ‘Word Collectant' knop aanzetten op zijn/haar pagina. Heeft de actie beheerder dat niet gedaan dan word deze knop niet getoond op de actiepagina.
Je kan dan alleen collectant worden door hiervoor uitgenodigd te worden door de actiebeheerder. Word er geen ‘Word Collectant' knop getoond op de actiepagina, en wil je graag collectant worden van een bepaalde actie? Stuur dan de actiebeheerder een verzoek. Dat kan door gebruik te maken van de contact knop naast de naam van de actiebeheerder op de actiepagina.
- Moeten collectanten zich registreren?
Ja, met een eigen account kan een collectant zijn gepersonaliseerde actiepagina delen met zijn eigen netwerk.
- Kan ik weer stoppen als collectant?
Ja, je kan altijd stoppen met Collectant zijn voor een actie. Ga naar je dashboard en naar Acties. Daar zie je de actie(s) waarvoor je collecteert. Onder de actie zie je de knop Stop met collecteren. Klik hierop om te stoppen met collecteren en je af te melden bij de actiebeheerder als collectant voor deze actie. De actiebeheerder krijgt hiervan automatisch bericht.
- Moet ik gecollecteerde donaties overmaken naar de beheerder van de actie?
Nee. Als collectant heb je niets met de geldstromen te maken. Alle door jou gecollecteerde donaties komen direct op het account van de actiebeheerder. Dus geen romp slomp met geld moeten overmaken!
Kosten
- Wat zijn de kosten?
Steunactie is een van de meest voordeligste crowdfunding & donatie platformen van Nederland en België. Het opzetten en starten van een actie is geheel gratis. Kosten worden alleen in rekening gebracht bij ontvangen donaties. Dus no cure no pay. Wij vragen geen extra bijdrage of fooi aan donateurs en wij betalen elke week uit.
Platformkosten
Steunactie rekent een vergoeding van 6% inclusief 21% BTW (5% exclusief BTW) over geslaagde donaties om het platform te kunnen onderhouden, verder te ontwikkelen en te beveiligen. Minimum donatie bedraagt €5,-.
Transactiekosten
De standaard transactiekosten zijn €0,60 inclusief BTW (€0,50 exclusief BTW) per donatie. Dit bedrag dekt de kosten van het ontvangen en verwerken (via Mollie), beheren en het wekelijks uitbetalen van de donaties. Sommige betaalmethoden vragen een extra percentage aan transactiekosten (Sofort, KBC/CBC, Belfius, PayPal). Veruit de meest gebruikte betaalmethoden zijn iDEAL (Nederland) of Bancontact (België) die geen extra percentage vragen. Zie hier voor een overzicht.
In het geval je een eigen Mollie account (alleen zakelijke gebruikers) hebt gekoppeld aan jouw actie-(s) worden de transactiekosten direct in rekening gebracht door Mollie. Tarieven van Mollie zijn per geslaagde transactie en exclusief BTW. Volledige tarievenlijst
Platform- en transactiekosten worden ingehouden op het uit te keren bedrag. Je hebt altijd inzicht in de donaties en transacties via het dashboard in je account. Wij vragen geen bijdrage aan donateurs!
Rechten voorbehouden voor prijswijzigingen.
- Wat zijn de betaalmethoden?
Donateurs kunnen kiezen uit de volgende betaalmethoden:
- iDEAL (Nederland)
- Bancontact (België)
- KBC/CBC (België)
- Belfius (België)
- SEPA handmatig bankoverschrijving (Europa)
- Trustly (Europa)
- Creditcard*: Mastercard, VISA, AMEX (Wereldwijd)
- PayPal (Wereldwijd)
- P24 (Polen)
Je kunt hier een overzicht vinden.
Donaties worden bijgeschreven zodra de betaling bij ons is ontvangen. Voor de meeste betaalmethoden is dat vrijwel direct en is de donatie meteen zichtbaar in de lijst donaties op de actiepagina.
Voor een handmatige SEPA bankoverschrijving duurt het in de regel enkele dagen voordat de betaling bij ons is binnengekomen en word bijgeschreven in de lijst donaties.
Voor donaties gedaan met Creditcard* kan er enige tijd zitten tussen een geslaagde donatie en de werkelijke ontvangst ervan door Steunactie. De donatie wordt wel meteen bijgeschreven in de lijst met donaties maar kan pas worden uitbetaald als Steunactie de betaling daadwerkelijk heeft ontvangen.
* 3D Secure verplicht
Heb je een eigen Mollie account gekoppeld aan jouw actie (alleen voor zakelijke gebruikers)? Dan mag je zelf bepalen welke betaalmethoden je gaat inzetten voor je donateurs. Klik hier voor de opties en de daarbij behorende transactiekosten.
Eigen Mollie account
- Waarom mogen alleen organisaties met een KvK nummer of Ondernemingsnummer gebruik maken van een eigen mollie koppeling?
Dit heeft met de wetgeving te maken. Alleen organisaties, groepen, stichtingen die zowel een KvK nummer hebben (Nederland) of een Onderneminsgnummer (België) en die ook een zakelijke bankrekening hebben kunnen hier gebruik van maken.
- Wat komt erbij kijken om een zakelijke bankrekening te koppelen aan Mollie?
Dashboard > Bankrekening > Zakelijke bankrekening > Voeg Mollie account toe
Als je naar Bankrekening gaat in je Dashboard krijg je de mogelijkheid om óf een particuliere bankrekening óf een zakelijke bankrekening aan te melden. Kies je voor een zakelijke bankrekening, dan kan je vervolgens kiezen tussen het aanmelden van je zakelijke bankrekening aan te melden of een Mollie account in te stellen en te koppelen aan jouw actie(-s).
Kies je voor een eigen Mollie account?
Indien jouw bedrijf of organisatie al een bestaande Mollie account heeft kan je deze direct instellen en koppelen aan jouw actie(-s). Je Mollie account is namelijk reeds geverifieerd.
Indien je nog geen eigen Mollie account bezit en je een eigen Mollie account wilt opzetten dien je het onboarding en verificatie proces van Mollie te doorlopen.
Bij het aanmaken van een nieuw Mollie account wordt de volgende informatie gevraagd:
- NAW gegevens
- naam belanghebbende(-n)
- naam bedrijf of organisatie
- bedrijfsregistratie nummer
- zakelijke bankrekening nummer
- kopie geldig legitimatiebewijs van de bestuurders/belanghebbenden
- eventueel een ingevulde UBO formulier
- test betaling van €0,01
De verificatie van een Mollie account duurt +/- 5 werkdagen.
Belangrijk!
Na verificatie moeten er nog betaalmethoden worden ingesteld in je Mollie account. Zolang er geen betaalmethoden zijn ingesteld in je eigen Mollie account zullen donaties via het Mollie account van Steunactie gaan. Pas na activatie van betaalmethodes in jouw eigen Mollie account zullen donaties via jouw eigen Mollie account lopen.
- Hoe ontvang ik de donaties op onze eigen bankrekening?
Eigen mollie account
Voor zakelijke gebruikers is het ook mogelijk om een eigen Mollie account aan te maken óf een bestaande Mollie account te koppelen. Zakelijke gebruikers dienen wel in het bezit te zijn van een zakelijke bankrekening en een KvK-nummer (Nederland) of een Ondernemingsnummer (België).
Alle donaties - onder aftrek van de platform- en transactiekosten - worden bijgeschreven op je zakelijke bankrekening vanuit jouw eigen Mollie account zonder tussenkomst van Steunactie. Je kan de uitbetaalfrequentie zelf bepalen in je Mollie account.
Voor een uitgebreide uitleg over bankrekening toevoegen en uitbetaling raadpleeg onze kennisbank hier.
- Kan ik mijn actie al beginnen zonder mijn bankrekening toe te voegen en/of koppelen?
Je kan je actie beginnen zonder dat er een bankrekening is toegevoegd en/of gekoppeld aan je actie. De ontvangen donaties verzamelen zich dan in je account en worden pas uitbetaald zodra er een bankrekening is toegevoegd en gekoppeld. De ontvangen donaties zullen zich in je account verzamelen en zijn altijd 24/7 in je dashboard zichtbaar.
Gebruikers met een eigen Mollie account: Je kan starten met je actie en later een Mollie koppeling maken. De donaties die je ontvangen hebt - voordat je een eigen Mollie koppeling hebt aangemaakt - komen dan op je Steunactie account. Om deze tegoeden uit te betalen dien je een bankrekening toe te voegen aan je Steunactie account. Het is niet mogelijk om achteraf donaties toe te voegen aan je Mollie account.
- BTW op de tarieven van Mollie?
Indien je een eigen Mollie account hebt gekoppeld aan jouw actie(-s) dan worden de transactiekosten direct vanuit Mollie gerekend, zonder tussenkomst van Steunactie. De tarieven van Mollie zijn exclusief 21% BTW. Klik hier voor de tarieven van Mollie.
Belasting
- Ik heb een donatie gedaan; kan ik deze aftrekken voor de belasting?
Voor meer informatie over belastingen en de mogelijkheden voor aftrek, raadpleeg het volgende artikel onze Helpcentrum.
- Ik krijg een donatie - moet ik aangifte doen?
Voor meer informatie over belastingen, raadpleeg het volgende artikel onze Helpcentrum.
- Ik geef aan een goed doel - mag ik mijn gift aftrekken?
Nederland
Een gift aan een ANBI (algemeen nut beogende instelling) mag u aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting. Controleer wel even of de instelling inderdaad een ANBI is. Dat kan met het 'Programma ANBI' die te vinden is op deze website van de belastingdienst. Kijk verder op Belastingdienst Gift Aftrekken voor meer informatie.
België
Indien aan de voorwaarden wordt voldaan kan 60% van het gedoneerd bedrag als belastingvermindering worden opgevoerd door de schenker. Voor meer informatie ga naar de website van de Federale Overheidsdienst Financiën - Giften
Attest: je kan een officiële attest opvragen door contact op te nemen met de actie beheerder. Je doneert niet aan Steunactie maar aan de ontvangende partij cq. actie beheerder/organisator. Steunactie faciliteert slechts de transactie. Kijk verder op: https://financien.belgium.be/nl/vzws/giften/attesten
- Ik geef aan een vereniging of VZW - mag ik mijn gift aftrekken?
Nederland
Dan mag u alleen periodieke giften aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting. Een periodieke gift? Wat is dat? Uw gift is een periodieke gift als u aan deze 3 voorwaarden voldoet:
- U geeft jaarlijks hetzelfde bedrag aan dezelfde vereniging. U mag zelf weten of u uw jaarlijkse gift in 1 keer of in meer keren betaalt.
- U betaalt het bedrag 5 jaar achter elkaar. Langer mag ook.
- U hebt vastgelegd wanneer uw jaarlijkse gift stopt. Bijvoorbeeld na 5 jaar of als u overlijdt. U moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om de periodieke gift te mogen aftrekken.
Kijk op Belastingdienst Gift Aftrekken voor meer informatie.
België
Indien aan de voorwaarden wordt voldaan kan 60% van het gedoneerd bedrag als belastingvermindering worden opgevoerd door de schenker. Voor meer informatie ga naar de website van de Federale Overheidsdienst Financiën - Giften
Attest: je kan een officiële attest opvragen door contact op te nemen met de actie beheerder. Je doneert niet aan Steunactie maar aan de ontvangende partij cq. actie beheerder/organisator. Steunactie faciliteert slechts de transactie. Kijk verder op: https://financien.belgium.be/nl/vzws/giften/attesten
- BTW op een donatie/gift?
Een gift/donatie is een bijdrage uit vrijgevigheid. Er staat geen rechtstreekse tegenprestatie tegenover. Omdat je geen tegenprestatie levert voor een gift/donatie/schenking, hoef je geen BTW te betalen over giften/donaties.
- BTW op de tarieven van Steunactie?
Onze tarieven zijn inclusief 21% BTW. Dit geldt voor zowel de platformkosten alsook de transactiekosten.
Indien je gebruik maakt van een eigen mollie account dan worden de transactiekosten direct vanuit mollie gerekend, zonder tussenkomst van Steunactie. De tarieven van mollie zijn exclusief 21% BTW. Klik hier voor de tarieven van mollie.
- Kan ik een attest aanvragen bij Steunactie?
Je kan een officiële attest opvragen door contact op te nemen met de actiebeheerder. Je doneert niet aan Steunactie maar aan de ontvangende partij cq. actiebeheerder/organisator. Steunactie faciliteert slechts de transactie.
Kijk verder op: https://financien.belgium.be/nl/vzws/giften/attesten