Veelgestelde vragen

Algemeen

  • Iedereen! Of je nu een organisatie, groep, team, klas of individu bent, iedereen kan en mag een actie opzetten op het crowdfunding en donatie platform.

  • Dat is helemaal aan jou! Op Steunactie kan je een actie starten voor elk denkbaar doel. Bijvoorbeeld geld inzamelen voor een goed doel, een sportvereniging of team, iemand die getroffen is door het noodlot en direct hulp nodig heeft, een medische behandeling die niet wordt vergoed, een dier, een speciale wens of droom, enz. Crowdfunding met Steunactie is de perfecte manier om online geld in te zamelen voor welk doel dan ook. Kleine- of grote donaties, alle beetjes helpen om je doel te bereiken.

    Crowdfunding doelen
  • Het allerbelangrijkst is om de actie zoveel mogelijk te delen met de ‘crowd’. Via persoonlijke berichten met daarin de link naar jouw actiepagina (email, WhatsApp, Messenger). Via plaatsing van de actie op sociale media. Tip: Vraag mensen niet alleen te doneren maar ook om de actie verder te delen.

    Je kan contact opnemen met de nieuwsmedia (kijk hier voor voorbeelden). Deze zijn doorgaans zeer geïnteresseerd om steunacties te plaatsen! En je kan collectanten uitnodigen die jou kunnen helpen om de actie verder te verspreiden met hun persoonlijke collectanten actiepagina. Steunactie heeft allerlei handige tools en tips om jouw actie succesvol te maken.

  • Nee, iedereen mag gebruik maken van Steunactie. 

  • Met de ‘actie bewerken’ functie van Steunactie is het supermakkelijk om in een mum van tijd een flitsende actiepagina op te maken. Naast een sterke titel en korte omschrijving heb je ruimte om je verhaal achter de actie te kunnen vertellen. Voeg een pakkende actiefoto toe en eventueel extra afbeeldingen en zelfs een video. Steunactie is bijzonder gebruikersvriendelijk voor iedereen die een crowdfunding actie wil opzetten. Ook als je niet zoveel ervaring hebt met computers. En mocht je hulp nodig hebben staan wij voor je klaar. Je kan jouw actiepagina binnen 3 minuten online hebben en meteen beginnen met delen en het ontvangen van donaties. 

  • Voeg een bankrekening toe in je dashboard en koppel deze aan je actie. Steunactie betaalt elke week uit zodat jij snel kan beschikken over de door jouw ingezamelde donaties! Liever in één keer uitbetaald krijgen na afloop van de actie. Dat kan natuurlijk ook door je bankrekening pas te koppelen aan je actie wanneer jij uitbetaald wilt worden.

  • Steunactie staat alleen legitieme acties toe op het platform. We zijn toegewijd om ervoor te zorgen dat het platform veilig en betrouwbaar blijft. Naast onze eigen controle kunnen bezoekers van een actie pagina misbruik melden indien men vermoedt dat de actie frauduleus of misleidend is. Indien wij kunnen vaststellen dat er inderdaad sprake is van misbruik zal de actie offline worden gehaald.

  • Een doelbedrag instellen is niet verplicht. Indien je een doelbedrag wel instelt hoef je deze niet te halen om uitbetaald te worden. Steunactie betaalt elke week uit, ongeacht of het doelbedrag wordt bereikt. 

    Let op: sommige platformen verhogen de commissie als het doelbedrag niet wordt bereikt. Bij Steunactie doen wij dat niet. 

  • De veiligheid van het Steunactie platform is gewaarborgd door een zogenaamde SSL certificaat. SSL staat letterlijk voor Secure Sockets Layer wat betekent dat er een beveiligde laag geplaatst wordt tussen een server en een internetbrowser. Met SSL worden vertrouwelijke gegevens versleuteld verzonden, zodat ze niet onderschept kunnen worden. Een website is door SSL beveiligd als er een klein slotje voor de URL in de adresbalk staat.

  • Steunactie kan gebruikt worden wereldwijd. Op dit moment bieden wij Steunactie aan in de talen Nederlands en Engels. De actie beheerder kan zijn/haar actie opmaken in elke gewenste taal. Donaties kunnen ontvangen worden vanuit de hele wereld.

    Acties kunnen gebruikmaken van de .nl of de .be versie in de actiepagina link (URL of webadres van de actiepagina). Beiden werken en zullen direct linken naar jouw actiepagina.

    Wij bieden de meest voorkomende internationale betaalmethoden; dat wil zeggen dat mensen van over de hele wereld kunnen doneren. Kijk naar deze pagina om de geaccepteerde betaalmethoden te zien. 

    We kunnen ook donaties uitbetalen aan organisatoren van inzamelingsacties van over de hele wereld.

  • De veiligheid van de betalingen is gewaarborgd doordat wij samenwerken met Mollie, een van de bekendste payment service providers (PSP) van Europa. Mollie bezit een PSD2 vergunning afgegeven door De Nederlandse Bank. PSD2 is een afkorting voor de Engelse term Payment Services Directives 2. Bovendien voldoen alle betaalmethode aan de richtlijnen van SCA. Voor meer informatie kijk hier.  

  • Steunactie is het voordeligste crowdfunding & donatie platform van Nederland en België. Waarom meer laten inhouden op je donaties dan nodig? Het opzetten en starten van een actie is geheel gratis. Kosten worden alleen in rekening gebracht bij geslaagde donaties. Dus no cure no pay. Wij vragen geen extra bijdrage of fooi aan donateurs en wij betalen elke week uit. Klik hier voor meer informatie over onze tarieven.

  • De volgende betaalmethoden zijn mogelijk voor jouw donateurs: 

    • iDEAL (Nederland)
    • Bancontact (België)
    • KBC/CBC (België)
    • Belfius (België)
    • Sofort (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Polen, Nederland, België)
    • Giropay (Duitsland)
    • SEPA handmatig bankoverschrijving / bank transfer (Europa)
    • Creditcard (Wereldwijd)
    • PayPal (wereldwijd)

    Zie hier voor een overzicht.

  • Indien je vragen hebt dit in dit gedeelte niet worden gesteld/beantwoord, raadpleeg dan onze Helpcentrum: https://steunactie.tawk.help/

Actie starten

  • Om te beginnen zal je eerst een steunactie account moeten aanmaken. Dat doe je als volgt:

     

    1. Klik op de groene 'Start jouw actie' knop bovenaan de website.

    2. Vul je je naam en email adres in en klik op Verder. Je ontvangt direct een bevestigingsemail.

    3. Klik op de ‘Activeer account’ knop in de email.

     

    Je Steunactie account is nu geactiveerd en je kan meteen beginnen met het opmaken van jouw actiepagina! Na het opmaken van je actie pagina kan je deze activeren (klik op de Actief knop). Daarmee staat je actie online en kan je beginnen met delen en donaties ontvangen.

  • Bereid je actie alvast voor en activeer deze pas als jij er klaar voor bent.

     

    Je kan meteen beginnen een actie op te zetten. Zolang je deze niet activeert staat de actie offline (wel voor jou zichtbaar in je dashboard!). Je kan de actie blijvend aanpassen totdat je tevreden bent met je actiepagina. Zodra je klaar bent om te starten, activeer je de actie en staat deze online en kan je beginnen met delen. Overigens kan je de actie ook na activatie nog steeds aanpassen.

  • Je meld je gewoon aan met je voor- en achternaam. Een persoon is de actie beheerder/ organisator van de actie.  

     

    Als je bent aangemeld kan je in het dashboard van je Steunactie account een organisatie, team, bedrijf of andere groep invoeren en koppelen aan je actie. Dat kan onder het kopje 'Organisatie' in je dashboard. Dan komt er een blokje 'Actie georganiseerd voor:' op de actiepagina te staan met daarin de naam, logo, omschrijving en social media van jouw groep, organisatie of team. 

     

    Je ook je organisatie, team of groep als de actie beheerder/organisator laten zijn. Dan meld je je aan met de organisatie, groep of team naam. Let op; je moet in dat geval de organisatie-, groep- of teamnaam invullen in de velden voornaam en achternaam. Je kan dan een logo van de groep toevoegen als profielfoto.

Opmaak actiepagina

  • Ja, dat kan. In je dashboard ga je naar Acties -> Acties bewerken. Kies de tab 'Afbeeldingen en Video'. Hier kan je extra afbeeldingen en/of een link naar een Youtube video toevoegen.

     

    Youtube video: Let op: plaats alleen de unieke code achter de ‘=’ teken. Wat daarvoor komt in de link is al ingevuld door Steunactie. 

    Heb je geen YouTube video maar een andere video? Plaats eerst je video op YouTube. Dan heb je een YouTube link die je kan plaatsen op je actiepagina zoals hierboven omschreven.   

  • Ja, dat kan. Je kan de uitgebreide beschrijving in meerdere talen (maximaal 3) toevoegen die dan als verschillende tabbladen op jouw actiepagina verschijnen. Wij raden de internet vertaal machine DeepL aan die heel nauwkeurige vertalingen geeft (beter dan Google Translate!). Deze vertaal machine is gratis te gebruiken en kan je hier vinden.

  • Een goede actiefoto is erg belangrijk voor je actiepagina. Mocht je zelf geen geschikte actiefoto hebben dan kan je op zoek gaan naar een geschikte afbeelding op internet. Zorg wel dat de afbeelding (rechten-)vrij te gebruiken zijn. Een goede bron van foto’s en afbeelding die je vrij mag gebruiken is de website van Unsplash. Je kan via de zoekbalk zoeken naar een geschikte foto. Gebruik wel Engelse termen voor het beste zoekresultaat. De website van Unsplash vind je hier. Beter een algemene actiefoto dan geen actiefoto.

  • For een optimale scherpe hoofd actiefoto zijn de minimale verhoudingen: 365px bij 189px. 

Delen & Promoten

  • Delen, delen, delen! Het allerbelangrijkst is om de actie zoveel mogelijk te delen met jouw netwerk en anderen. Hoe?

     

    • Stuur de link van je actiepagina via persoonlijke berichten naar jouw netwerk. Dit kan met o.a. email, WhatsApp en Messenger. Vraag niet alleen om een donatie maar ook of de ontvanger van het bericht jouw actielink verder zou willen delen.

     

    • Plaatsing en delen van de actiepagina op sociale media. Gebruik de handige deel knoppen onder de actiefoto op je actiepagina. Heb je een eigen Facebook pagina? Plaats de actiepagina link in een bericht en zet deze vast aan de bovenkant van je pagina/tijdslijn als dat kan. Plaats ook in relevante Facebook groepen die gaan over het onderwerp waarvoor je geld inzameld. Daarnaast zijn er ook een aantal algemene crowdfunding facebook groepen waar je je actie op kunt plaatsen: Nederlands Donatie Platform, Crowdfunding Nederland, Nederlands Donatie Platform (2e groep), Crowdfunding Acties in Nederland & België. Deel ook via andere social media kanalen zoals Instgram, Twitter, Pinterest en LinkedIn. Vraag in alle gevallen niet alleen om een donatie maar ook of de lezers van het bericht jouw actielink verder willen delen.

     

    • Zoek de publiciteit op; neem contact op met de nieuwsmedia (lokaal en nationaal / print, online, radio en TV)! Deze zijn doorgaans zeer geïnteresseerd om steunacties te plaatsen. Google de nieuwsmedia; meestal staat het contact email adres en/of telefoonnummer van de redactie op de site. Met de publicatie van jouw verhaal en Steunactie kan je in een keer heel veel mensen bereiken. Kijk op: https://steunactie.nl/in-de-media voor voorbeelden. Steunactie heeft lijsten met redactie email adressen beschikbaar die op verzoek toegestuurd kunnen worden. Stuur ons een verzoek.

     

    • Nodig collectanten uit die jou kunnen helpen je actie verder te delen. Dit kunnen bijvoorbeeld familie, vrienden, kennissen of collega's zijn. Iedereen heeft een eigen netwerk. Collectanten kunnen de actiepagina vanuit hun eigen naam delen. Mensen doneren eerder aan mensen die ze kennen. Dit kan je doen in je dashboard onder 'Collectanten' -> Nodig collectant uit. Collectanten kunnen ook zichzelf aanmelden op de actie pagina (knop 'Word collectant').

     

    Als je deze punten goed opvolgt, zal je veel mensen bereiken en veel donaties ontvangen. Zonder te delen zullen er weinig/geen donaties binnenkomen. 

     

    Zorg ook dat de opmaak van je pagina zo goed mogelijk staat. Een sterke en geloofwaardige presentatie is belangrijk om donateurs over de streep te trekken. Dit zijn onze tips om je actiepagina zo goed mogelijk op te maken:  

     

    1. Actie foto: gebruik een duidelijke actie foto die meteen de essentie van de actie weergeeft. Dit is de belangrijkste visuele uiting van je actie. Één beeld zegt meer dan 1000 woorden.
    2. Actie titel: verzin een sterke pakkende actie titel.
    3. Korte omschrijving: geef een kort en bondige omschrijving waarvoor je collecteert.
    4. Verhaal: plaats het verhaal en de noodzaak achter de actie in een uitgebreide omschrijving. Een persoonlijk verhaal creëert meer betrokkenheid en bereidwilligheid om te doneren.
    5. Extra afbeeldingen en video: voeg extra foto's, afbeeldingen of zelfs een video toe die de actie verder kunnen verduidelijken en aantrekkelijk kunnen maken.
    6. Profiel foto: voeg een profiel foto toe. Dit maakt de actie persoonlijker. Donateurs zien graag het gezicht en de persoon achter de actie.
    7. Organisaties of groepen: is de actie voor een organisatie, groep of team? Koppel je actie hieraan. Dit kan zijn een club, vereniging, school, klas, team, stichting, goed doel, bedrijf, kerk, chiro, vzw, enz.
    8. Doelbedrag en einddatum: stel een doelbedrag en een einddatum in. Acties met een doelbedrag en/of een einddatum krijgen meer donaties dan acties zonder. Wees gerust; je kan tijdens de actie zowel het doelbedrag alsook de einddatum wijzigen.
    9. Nieuws: plaats nieuws updates: donateurs zullen eerder mee doen als ze met enige regelmaat nieuws updates kunnen lezen van je actie. Dit creëert meer betrokkenheid en kans dat zij de actie weer verder zullen delen met anderen, collectant worden of zelfs nog een keer doneren.
  • Gebruik de handige deel knoppen onder de actiefoto van de actiepagina. Daar vind je o.a. de Facebook knop. Als je daarop klikt opent zich de ‘Delen op Facebook’ venster. Hier kan je kiezen hoe en waar je de actiepagina wilt delen. Vergeet niet de blauwe knop onderaan ‘Op Facebook plaatsen’ te klikken. 

     

    Post vastzetten aan de bovenkant van je Facebook pagina

    Heb je een bedrijfspagina op Facebook? Je kan de link naar je actiepagina in een bericht plaatsen en daarna vastzetten aan de bovenkant van je pagina. Zo blijft je actie bovenaan je pagina en volop in de schijnwerpers staan voor alle volgers en bezoekers van je Facebook pagina. Je doet dit door eerst het bericht te plaatsen en vervolgens op de drie puntjes rechts bovenin te klikken en vervolgens ‘Vastzetten bovenaan pagina’ te kiezen.   

     

    Facebook groepen

    Plaats de link naar je actiepagina (eventueel met een bericht) op Facebook pagina's van relevante Facebook groepen (je moet soms wel eerst lidmaatschap aanvragen). Heb je bijvoorbeeld een actie voor een (huis-)dier, zoek dan Facebook groepen die gaan over dieren. Want daar zal je veel dieren liefhebbers vinden die sympathie kunnen hebben met jouw actie. Je kan voor elk mogelijk onderwerp wel een of meer Facebook groepen vinden.  

    Daarnaast zijn er aantal Facebook groepen gericht op crowdfunding acties. Plaats je actie ook hier:

    Crowdfunding Nederland

    Nederlands Donatie Platform

    Nederlands Donatie Platform (2e groep / heeft toevallig dezelfde naam als hierboven maar is een andere groep)

    Crowdfunding Acties in Nederland & België

     

  • Gebruik de handige deel knoppen onder de actie foto van de actie pagina. Daar vind je o.a. de Whatsapp knop. Als je daarop klikt kom je meteen in WhatsApp en hoef je alleen de persoon of groep te kiezen aan wie je de actie wilt versturen. Tip: maak eerst een groep aan op WhatsApp. Zo kan je in een keer aan meerdere mensen je actie versturen. 

  • Instagram is sterk foto & mobiel gericht (vandaar dat ze een camera als icoon gebruiken). Om jouw actie op Instagram te delen moet je, op jouw mobiel, een screenshot (schermafbeelding) van jouw actiepagina maken en die als 'Feed' delen met je Instagram pagina. Wil je de link van je actiepagina toevoegen aan het Instagram bericht dan moet je het link adres van je actie kopiëren (je kan ook het Instagram icoontje dat onder je actiefoto op jouw actiepagina staat aanklikken), naar de zojuist geplaatste Instagram bericht gaan, op bewerken klikken en als tekst inplakken. Helaas kunnen mensen niet op de link klikken; het staat er als gewoon platte tekst. Dat is nou eenmaal hoe Instagram werkt.

     

    Wel kan je een aanklikbare link plaatsen in je Bio (je profiel) op Instagram. We raden dan ook aan het link adres van je actiepagina de kopiëren en te plaatsen in de Bio van je Instagram profiel (ga naar Profiel Bewerken en dan naar Website). Bezoekers van je Instagram pagina kunnen op deze wijze nu wel de link naar je actiepagina aanklikken. De link staat dan altijd bovenaan je pagina. Dit kan je dan zo laten voor zolang je actie loopt. 

  • Gebruik de handige deel knoppen onder de actiefoto van de actiepagina. Daar vind je o.a. de Twitter knop. Als je daarop klikt kom je op het deel venster van Twitter. Klik vervolgens op Tweet. Je bericht is verzonden en staat op je Twitter pagina. Natuurlijk kan je ook gewoon de link van jouw actiepagina copy-pasten als je dat liever doet.
     

    Tip: Maak gebruik van relevante hashtags (#). Hashtags zijn van onschatbare waarde binnen Twitter. Vele pagina’s zijn groot geworden door het correct inzetten van hashtags . Maar hoe gebruik je nou hashtags om meer mensen te bereiken en zo een sterkere pagina. Deze moeten slaan op de content van je bericht. Kijk daarnaast ook naar welke hashtags trending zijn. Mocht jouw bericht iets te maken hebben met een van deze trending hashtags, voeg deze dan zeker toe! 

  • Gebruik de handige deel knoppen onder de actie foto van de actiepagina. Daar vind je o.a. de LinkedIn knop. Als je daarop klikt kom je op het deel venster van LinkedIn. Hier kan je kiezen of je de actie als bericht wilt posten of in een persoonlijk bericht wilt versturen. 

    Je kan het bericht daarna vastzetten aan de bovenkant van je pagina. Zo blijft je actie bovenaan je pagina en volop in de schijnwerpers staan. Klik op de 3 puntjes rechts bovenin en kies 'Pin to top'

  • De QR-code is een afbeelding waarin de link naar jouw actiepagina versleuteld zit. Gebruik de handige deel knoppen onder de actiefoto van de actiepagina. Daar vind je o.a. de rode QR-code knop. Als je daarop klikt opent zich een pop-up venster met daarin de QR-code. Deze kan je vervolgens kopiëren en delen. Mensen hoeven alleen maar met hun camera van hun mobiel de QR-code te scannen en ze gaan dan automatisch naar jouw actiepagina.

     

     

  • Wat is Pinterest?

    Pinterest is het best te omschrijven als een online visuele zoekmachine. Als een grote catalogus vol met inspirerende afbeeldingen. Deze afbeeldingen kun je als gebruiker opslaan in borden. Hierin verzamel je de beste, leukste en meest inspirerende pins.

     

    Dus hoe werkt Pinterest?

    Denk aan het ouderwetse prikbord waar je met pinnetjes jouw favoriete plaatjes uit tijdschriften op vastpinde. Of je ging met lijm en een schaar in de weer om jouw leukste ideeën uit te knippen en op een moodboard te plakken.

    Pinterest is de digitale variant van een prikbord.

     

    Een online zoekmachine of social media?

    Pinterest ziet zichzelf niet als social media maar echt als online zoekmachine. Je kan wel reageren op berichten maar er is veel minder interactie dan op social media zoals op Facebook en Instagram. Daarnaast is het zoeken naar de leukste en meest inspirerende pins echt het belangrijkste onderdeel geworden.

     

    Hoe deel ik op Pinterest?

    Gebruik de handige deel knoppen onder de actie foto van de actie pagina. Daar vind je o.a. de Pinterest knop. Als je daarop klikt kom je op de deel venster van Pinterest. Kies het bord waar je de actie op wilt plaatsen (pinnen).

    Natuurlijk kan je ook gewoon de link van jouw actiepagina copy-pasten als je dat liever doet.

  • Neem contact op met redacties van de lokale en nationale nieuwsmedia. Deze zijn doorgaans zeer geïnteresseerd om Steunacties te plaatsen. Elke actie heeft een verhaal erachter die nieuwswaardig is. Vaak wordt er gedacht dat ‘mijn verhaal toch niet interessant genoeg is’. Dat is zeker niet waar. De nieuws media is altijd op zoek naar content. Daar kan je mooi op inspelen en jouw actie in de schijnwerpers zetten. Zo bereik je een groot publiek. Zorg dat de link naar jouw actie wordt vermeld in het te plaatsen artikel. De meeste nieuws media hebben naast een print versie ook een online editie. Zorg dat de link ‘aanklikbaar’ is zodat lezers met één klik op de link in het artikel op jouw actie pagina komen. 

     

    Zie hier voor voorbeelden van Steunacties in de nieuws media.

  • Het benaderen van de nieuwsmedia met jouw actie is een goed idee! Zoek de publiciteit op en neem contact op met de nieuwsmedia (lokaal, regionaal ennationaal / print, online, radio en TV)! Deze zijn doorgaans zeer geïnteresseerd om steunacties te plaatsen. Krijg je jouw actie gepubliceerd in een artikel dan zal dat voor veel publiciteit zorgen en dus ook meer donaties.

     

    Redactie email adressen zijn vaak te vinden op de websites van de betreffende media. Doorgaans in het colofon of op de contactpagina. Wij hebben lijsten van de redacties van de lokale en regionale nieuwsmedia. Deze kan je aanvragen via het contactformulier onder vermelding van je woonplaats.

     

    Hier een aantal links naar uitgeverijen die lokale en regionale kranten (offline en online) uitgeven:

     

    Nederland:

    De meeste lokale en regionale nieuws uitgeverijen zijn lid van de branche organisatie NNP. Op de ledenlijst pagina van NNP kan je de uitgeverij vinden die titels uitgeeft in jouw woonplaats en/of regio. De meeste uitgeverijen geven meerdere titels uit in de regio. Klik op het webadres in de NNP ledenlijst en vindt zo de redactie email adressen van de voor jouw relevante nieuws uitgaven. 

    Ledenlijst NNP (lokaal/regionaal)

    Verder kan je kijken op:

    dpg media (Zuid - Oost - Landelijk)

    Mediahuis Noord (Noord - Noord Oost) 

    SVJ Media (landelijk)

    BDU Media

     

    België

    Perslijst België

    VRT

  • Heb je de hoofd actiefoto veranderd op jouw actiepagina, dan blijft vaak de oude afbeelding tonen bij het delen van je actie. Dit heeft te maken met de 'cache', het geheugen. De oude afbeelding is daar nog opgeslagen.  

     

    De oplossing? Klik op de 3 puntje rechtsboven in het bericht. Klik vervolgens op ‘Bijlagen delen vernieuwen’. Ververs vervolgens de Facebook pagina in je browser.  

     

    Een andere manier is de volgende: Je kopieert de link van je actie pagina en plakt deze in de Facebook Debugger: https://developers.facebook.com/tools/debug. Klik op Debug en je nieuwe afbeelding zal nu goed laden. Kijk hier voor meer informatie: https://webtalis.nl/verkeerde-afbeelding-bij-je-website-op-facebook/ 

  • Heb je de hoofd actiefoto veranderd op jouw actiepagina, dan blijft vaak de oude afbeelding tonen bij het delen van je actie. Dit heeft te maken met de 'cache', het geheugen. De oude afbeelding is daar nog opgeslagen. De oplossing? Je kopieert de link van je actie pagina en plakt deze in de LinkedIn Post Inspector: https://www.linkedin.com/post-inspector/. Klik op Inspect en je nieuwe afbeelding zal nu goed laden. 

  • Een website widget is een stukje code die geplakt kan worden in ieder website of blog en die ervoor zorgt dat de donatieknop van jouw actie wordt getoond. Bezoekers van jouw website of blog kunnen dan met één klik meteen op jouw actie doneren. Er zijn 3 verschillende widgets beschikbaar: groot, middel en klein. Heb je zelf geen kennis of toegang tot de code van je website? Vraag dan de beheerder van de website of hij/zij dat voor jou kan doen.      

Uitbetaling

  • Je voegt je bankrekening (particulier of zakelijk) toe vanuit de Bankrekeningen tab in je dashboard en koppelt deze aan je actie(s).

     

    Alle donaties - onder aftrek van de platform- en transactiekosten - komen direct terecht op je account bij Steunactie en zijn meteen zichtbaar in je dashboard. Uitbetaling van de donaties vinden plaats één keer per week op dinsdag. Het duurt in de regel 1-3 dagen voordat het geld op je rekening staat.

     

    Voor een uitgebreide uitleg over bankrekening toevoegen en uitbetaling raadpleeg onze Helpcentrum hier.

     

    Eigen mollie account

    Voor zakelijke gebruikers is het ook mogelijk om een eigen mollie account aan te maken óf een bestaande mollie account te koppelen. Zakelijke gebruikers dienen wel in het bezit te zijn van een zakelijke bankrekening en een KvK-nummer (Nederland) of een Ondernemingsnummer (België). 

     

    Alle donaties - onder aftrek van de platform- en transactiekosten - worden bijgeschreven op je zakelijke bankrekening vanuit jouw eigen mollie account zonder tussenkomst van Steunactie. Je kan de uitbetaalfrequentie zelf bepalen in je mollie account. 

     

    Voor meer informatie over een eigen mollie account, raadpleeg het volgende artikel in onze Helpcentrum.  

  • Donaties worden wekelijks op dinsdag uitbetaald. Alle donaties ontvangen tot dinsdag 07:30 worden worden verwerkt.  Alle donaties ontvangen na dinsdag 07:30 worden de volgende week op dinsdag uitbetaald.

     

    In je dashboard onder Uitbetaling kan je de uitbetaling volgen. Zodra de uitbetaling batch is aangemaakt veranderd de status van je betaling van Open naar In behandeling. De uitbetaling gebeurt vóór middernacht op dinsdag. Zodra er daadwerkelijk is uitbetaald veranderd de status van In behandeling naar Uitbetaald

     

    Afhankelijk van je bank ontvang je de betaling binnen 1 tot 3 werkdagen later op de opgegeven bankrekening die gekoppeld is aan je actie. 

     

    Let op: uitbetaling kan alleen plaats vinden mits er een bankrekening toegevoegd en gekoppeld is aan je actie

     

    Gebruikers van een eigen mollie account kunnen zelf hun betaalfrequentie bepalen. 

     

  • Ja, dat kan. Eenvoudig weg je bankrekening pas koppelen aan je actie als je uitbetaald wilt worden. De uitbetaling vindt dan plaats op de eerste dinsdag volgend op de koppeling. Zolang je bankrekening niet gekoppeld is aan je actie verzamelt het geld zich in je Steunactie account.

  • Ja, natuurlijk. Wij betalen altijd wekelijks uit. Het instellen van een doelbedrag en/of het halen van een ingesteld doelbedrag heeft geen invloed op de wekelijkse uitbetaling.

  • Raadpleeg het volgende artikel uit ons Help Centre voor uitleg van betalingen naar bankrekeningen buiten het Europese SEPA-gebied. Het artikel vind je hier.

Beheerder

  • Bankrekening > Dashboard

     

    Je voegt een bankrekening (particulier of zakelijk) toe in de Bankrekening gedeelte in je dashboard en koppelt deze aan je actie(s).

     

    Donateurs betalen veilig via mollie. Alle donaties - onder aftrek van de platform- en transactiekosten - komen direct terecht op je account bij Steunactie en zijn meteen zichtbaar in je dashboard. Uitbetaling van de donaties vinden plaats één keer per week op dinsdag. Het duurt in de regel 1-3 dagen voordat het geld op je rekening staat.

     

    Voor een uitgebreide uitleg over bankrekening toevoegen en uitbetaling raadpleeg onze kennisbank hier.

     

    Eigen mollie account

    Voor zakelijke gebruikers is het ook mogelijk om een eigen mollie account aan te maken óf een bestaande mollie account te koppelen. Zakelijke gebruikers dienen wel in het bezit te zijn van een zakelijke bankrekening en een KvK-nummer (Nederland) of een Ondernemingsnummer (België). 

     

    Alle donaties - onder aftrek van de platform- en transactiekosten - worden bijgeschreven op je zakelijke bankrekening vanuit jouw eigen mollie account zonder tussenkomst van Steunactie. Je kan de uitbetaalfrequentie zelf bepalen in je mollie account. 

  • Ja, dat kan. Ga in je dashboard naar Profiel en kies Account verwijderen. 

     

    Let op: Als je nog een tegoed hebt in jouw Steunactie account zullen je gegevens pas volledig verwijderd worden na het eerst volgende uitbetaal moment (wij betalen wekelijks uit op de dinsdag). Indien je nog geen bankrekening hebt toegevoegd en/of gekoppeld, kan je jouw account nog niet verwijderen. Je zal eerst een bankrekening moeten toevoegen aan je actie. Zodra je actie is gekoppeld aan een bankrekening, kan je jouw account verwijderen. Vanaf dat moment kan je niet meer inloggen en je acties worden verwijderd. We zullen jouw contact gegevens en bankrekeningen verwijderen nadat alle donaties zijn uitbetaald. 

     

    Eenmaal verwijderde accounts kunnen niet meer worden hersteld. Wil je opnieuw een actie aanmaken en starten? Dan kan je je opnieuw aanmelden en een nieuwe account aanmaken.

     

  • Nee, het instellen van een einddatum is niet verplicht. Wij raden het instellen van een einddatum wel aan. Mensen zien eerder de noodzaak van een donatie als een einddatum bekend is.

  • Wij staan enkel legitieme acties toe op het platform. We zijn toegewijd om ervoor te zorgen dat het platform veilig en betrouwbaar blijft. Naast onze eigen controle kunnen bezoekers van een actie pagina misbruik melden indien men vermoedt dat de actie frauduleus of misleidend is. Indien wij kunnen vaststellen dat er inderdaad sprake is van misbruik zal de actie offline worden gehaald en de nog niet uitbetaalde donaties worden teruggestort aan de donateurs. 

  • Ja, je kan meteen beginnen een actie op te zetten. Zolang je deze niet activeert staat de actie offline. Zodra je klaar bent om te starten activeer je de actie en staat deze online.

  • Je kan je actie beginnen zonder dat er een bankrekening is toegevoegd en/of gekoppeld aan je actie. De ontvangen donaties verzamelen zich dan in je account en worden pas uitbetaald zodra er een bankrekening is toegevoegd en gekoppeld. De ontvangen donaties zullen zich in je account verzamelen en zijn altijd 24/7 in je dashboard zichtbaar.

     

    Gebruikers met een eigen mollie account: Je kan starten met je actie en later een mollie koppeling maken. De donaties die je ontvangen hebt - voordat je een eigen mollie koppeling hebt aangemaakt - komen dan op je Steunactie account. Om deze tegoeden uit te betalen dien je een bankrekening toe te voegen aan je Steunactie account. Het is niet mogelijk om achteraf donaties toe te voegen aan je mollie account. 

  • Steunactie betaalt wekelijks uit, iedere dinsdag. Het duurt in de regel 1-3 dagen voordat het geld op je rekening staat. Voorwaarde om uit te betalen is dat er een bankrekening is toegevoegd en gekoppeld aan je actie. 

     

    Gebruikers van een eigen mollie account kunnen zelf hun betaal frequentie bepalen. 

  • Nee. Wij raden het instellen van een doelbedrag wel aan. Mensen zien eerder de noodzaak van een donatie in als er een doelbedrag bekend is. Mocht het blijken dat je doelbedrag gedurende de actie te klein of te groot is gekozen kan je deze op elk gewenst moment aanpassen.

     

    De status balk geeft de voortgang van de binnenkomende donaties ten opzichte van je doelbedrag weer. 

     

    Indien je geen doelbedrag hebt ingesteld wordt er geen status balk getoond.  

  • Ja, je kunt op elk gewenst moment je actie aanpassen.

  • Ja, dat kan. Eenvoudig weg je bankrekening pas koppelen aan je actie als je uitbetaald wilt worden. De uitbetaling vindt dan plaats op de eerste dinsdag volgend op de koppeling. Zolang je bankrekening niet gekoppeld is aan je actie verzamelt het geld zich in je Steunactie account.

  • Een doelbedrag instellen is niet verplicht. Indien je een doelbedrag wel instelt hoef je deze niet te halen om uitbetaald te worden. Steunactie betaalt elke week uit, ongeacht of het doelbedrag wordt bereikt. 

    Let op: sommige platformen verhogen de commissie als het doelbedrag niet wordt bereikt. Bij Steunactie doen wij dat niet. 

  • Als je actie is afgelopen en/of je wilt 'm beëindigen, heeft de Actie Beheerder de keuze om: 

     

    • de actie te deactiveren: (zet de Actief schuif knop uit). Je haalt hiermee je actie offline. Deze blijft wel bestaan. Dit doe je in je dashboard onder Acties. Je kan in de toekomst de actie weer activeren en/of een andere actie aanmaken. Jouw account blijft bestaan.
    • het doneren te stoppen maar de actie online te houden: dit kan je doen via de einddatum instelling (Acties -> Actie Bewerken -> Instellingen -> De actie heeft een einddatum). Als je een einddatum hebt ingevoerd zal de actie na afloop van deze einddatum nog steeds online te vinden zijn maar zal de doneer knop gedeactiveerd zijn. Heb je geen einddatum ingevoerd bij het starten van je actie, maar wil je wel het doneren deactiveren kan je alsnog een einddatum invoeren. Ligt de einddatum in het verleden moet je deze datum handmatig invoeren. Ligt de einddatum in de toekomst, dan kan je een datum aanklikken in de pop-up kalender.
    • de actie te verwijderen: (klik op Actie verwijderen). Dit doe je in je dashboard onder Acties. Jouw account blijft bestaan. Je kan in de toekomst een andere actie aanmaken.
    • je account te verwijderen: Dit doe je in je dashboard onder Profiel. Alle gegevens, inclusief je profiel worden dan verwijderd. Jouw account wordt verwijderd. Je zal je opnieuw moeten aanmelden en een nieuwe account aan te maken indien je in de toekomst een nieuwe actie wil starten.

     

    Als je bij instellingen hebt aangegeven dat de actie een einddatum heeft, wordt de actie nog steeds getoond maar kan er vanaf de einddatum niet meer gedoneerd worden.

  • Steunactie is het voordeligste crowdfunding & donatie platform van Nederland en België. Waarom meer laten inhouden op je donaties dan nodig? Het opzetten en starten van een actie is geheel gratis. Kosten worden alleen in rekening gebracht bij ontvangen donaties. Dus no cure no pay. Wij vragen geen extra bijdrage of fooi aan donateurs en wij betalen elke week uit.

     

    Platformkosten

    Steunactie rekent een vergoeding van 5% over geslaagde donaties om het platform te kunnen onderhouden, verder te ontwikkelen en te beveiligen. Dit tarief is inclusief 21% BTW. Minimum donatie bedraagt €5,-.

     

    Transactiekosten

    De standaard transactiekosten zijn €0,50 inclusief BTW per donatie. Dit bedrag dekt de kosten van het ontvangen en verwerken (via mollie), beheren en het wekelijks uitbetalen van de donaties. Sommige betaalmethoden vragen een extra percentage aan transactiekosten (Sofort, KBC/CBC, Belfius, PayPal). Veruit de meest gebruikte betaalmethoden zijn iDEAL (Nederland) of Bancontact (België) die geen extra percentage vragen.  Zie hier voor een overzicht. 

     

    In het geval je een eigen mollie account (alleen zakelijke gebruikers) hebt gekoppeld aan jouw actie-(s) worden de transactiekosten direct in rekening gebracht door mollie. Tarieven van mollie zijn per geslaagde transactie en exclusief BTW. Volledige tarievenlijst 

     

    Platform- en transactiekosten worden ingehouden op het uit te keren bedrag. Je hebt altijd inzicht in de donaties en transacties via het dashboard in je account. Wij vragen geen bijdrage aan donateurs!

  • Heb je een bankrekening (particulier óf zakelijk) gekoppeld aan jouw actie? Dan bieden wij de volgende betaalmethoden voor jouw donateurs: 

     

    • iDEAL (Nederland)
    • Bancontact (België)
    • KBC/CBC (België)
    • Belfius (België)
    • Sofort (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Polen, Nederland, België)
    • SEPA handmatig bankoverschrijving / bank transfer (Europa)
    • Creditcard (Wereldwijd)
    • PayPal (Wereldwijd)

     

    Zie hier voor een overzicht. 

     

    Donaties worden bijgeschreven zodra de betaling bij ons is ontvangen. Voor de meeste betaalmethoden is de donatie vrijwel meteen zichtbaar in de lijst donaties op de actiepagina. Voor een SEPA bankoverschrijving duurt het in de regel enkele dagen voordat de betaling bij ons is binnengekomen en zichtbaar is in de lijst donaties.

     

    Heb je een eigen mollie account gekoppeld aan jouw actie (alleen voor zakelijke gebruikers)? Dan mag je zelf bepalen welke betaalmethoden je gaat inzetten voor je donateurs. Klik hier voor de opties en de daarbij behorende transactiekosten. 

  • Dat kan maar je kunt ook in je dashboard instellen dat collectanten eerst toestemming moeten vragen en ontvangen van de beheerder. Ga daarvoor naar Acties ? Actie bewerken ? Instellingen

  • Acties > Actie bewerken > Instellingen > Donaties

     

    Ja. Naast het standaard open donatie bedrag die donateurs zelf kunnen bepalen, is het mogelijk suggestie donatiebedragen toe te voegen met een bijbehorende omschrijving. Zo kunnen donateurs gerichter doneren voor iets concreets i.p.v. een algemene bijdrage aan de gehele actie. Je kan tot maximaal 5 suggestie donatiebedragen instellen. Je hoeft ze niet alle 5 te gebruiken.

     

    Om suggestie donatiebedragen in te stellen ga je in je dashboard naar Acties > Actie bewerken en kies het tabblad Instellingen. 

  • Dat kan op 2 verschillende plekken:

     

    1. Ga naar je Dashboard en vervolgens naar de Collectanten pagina. Klik op jouw actie en vervolgens op de Nodig Collectant uit knop.
    2. Ga naar je Dashboard en vervolgens naar de Acties pagina met het overzicht van jouw acties. Klik op de zwarte Collectanten knop. Klik daarna op de Nodig Collectant uit knop.
  • De veiligheid van het Steunactie platform is gewaarborgd door een zogenaamde SSL certificaat. SSL staat letterlijk voor Secure Sockets Layer wat betekent dat er een beveiligde laag geplaatst wordt tussen een server en een internet browser. Met SSL worden vertrouwelijke gegevens versleuteld verzonden, zodat ze niet onderschept kunnen worden. Een website is door SSL beveiligd als er een klein slotje voor de URL in de adresbalk staat.

  • De status balk geeft de voortgang weer van de ontvangen donaties ten opzichte van het doelbedrag. Indien je geen doelbedrag hebt ingesteld wordt er geen status balk weergegeven.

     

    Om een doelbedrag in te stellen ga naar Acties > Actie bewerken > Basis Info tab. Je kan een doelbedrag altijd tussentijds wijzigen. Het halen of niet halen van een doelbedrag heeft geen effect op de uitbetaling. 

  • De veiligheid van de betalingen is gewaarborgd doordat wij samenwerken met Mollie, een van de bekendste payment service providers (PSP) van Europa. Mollie bezit een PSD2 vergunning afgegeven door De Nederlandse Bank. PSD2 is een afkorting voor de Engelse term Payment Services Directives 2. Bovendien voldoen alle betaalmethode aan de richtlijnen van SCA. Voor meer informatie kijk hier.  

  • Dit heeft met de wetgeving te maken. Alleen organisaties, groepen, stichtingen die zowel een KvK nummer hebben (Nederland) of een Onderneminsgnummer (België) en die ook een zakelijke bankrekening hebben kunnen hier gebruik van maken. 

  • Wij versturen een geautomatiseerde email naar donateurs om ze te bedanken voor hun donatie. Deze wordt vanuit Steunactie gestuurd namens de beheerder. 

     

    De tekst van deze email is als volgt:

     

    Beste <naam donateur>,

     

    Dank je wel voor je donatie. We stellen je bijdrage van € <bedrag donatie> aan <titel actie> bijzonder op prijs. Daar zijn we super blij mee! 

     

    Met vriendelijke groet,

    Steunactie

    Namens: <name actie beheerder>  

  • Als je naar Bankrekening gaat in je Dashboard krijg je de mogelijkheid om óf een bankrekening óf een mollie account in te stellen en te koppelen aan jouw actie(-s). 

     

    Kies je voor het koppelen van een bankrekening? Dan is enkel je IBAN en de naam op de bankrekening benodigd.

     

    Kies je voor een eigen mollie account? Indien jouw bedrijf of organisatie al een bestaande mollie account heeft kan je deze direct instellen en koppelen aan jouw actie(-s). Je mollie account is namelijk reeds geverifieerd. Indien je nog geen eigen mollie account bezit en je een eigen mollie account wilt opzetten dien je het verificatie proces van mollie te doorlopen. 

     

    Bij het aanmaken van een nieuw mollie account wordt de volgende informatie gevraagd:

     

    • NAW gegevens
    • naam belanghebbende(-n)
    • naam bedrijf of organisatie
    • KvK-nummer (Nederland) of Ondernemingsnummer (België)
    • zakelijke bankrekening nummer
    • kopie geldig legitimatiebewijs van de bestuurders/belanghebbenden
    • eventueel een ingevulde UBO formulier
    • test betaling van €0,01

     

    De verificatie van een mollie account duurt +/- 5 werkdagen.

     

    Let op: Bedrijven die in Nederland zijn gevestigd betalen 21% BTW over de transactiekosten van mollie. Bedrijven buiten Nederland betalen de transactiekosten zonder BTW. De transactiekosten zijn in dat geval intracommunautair. De BTW is verlegd naar de ontvanger.

Donateurs

  • Nee, er zijn geen kosten voor donateurs. Ook vragen wij geen ‘bijdrage' of ‘fooi' aan donateurs.

  • Ja, deze is €5,-. 

  • De volgende betaalmethoden zijn mogelijk voor jouw donateurs: 

    • iDEAL (Nederland)
    • Bancontact (België)
    • KBC/CBC (België)
    • Belfius (België)
    • Sofort (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Polen, Nederland, België)
    • Giropay (Duitsland)
    • SEPA handmatig bankoverschrijving / bank transfer (Europa)
    • Creditcard (Wereldwijd)
    • PayPal (wereldwijd)

     

    Zie hier voor een overzicht. 

     

    Donaties worden bijgeschreven zodra de betaling bij ons is ontvangen. Voor de meeste betaalmethoden is de donatie vrijwel meteen zichtbaar in de lijst donaties op de actiepagina. Voor een SEPA bankoverschrijving duurt het in de regel enkele dagen voordat de betaling bij ons is binnengekomen en zichtbaar is in de lijst donaties.

     

    Indien de actiebeheerder gebruik maakt van zijn/haar eigen mollie account dan stelt hij/zij zelf de betaalmethoden in.

  • Donaties worden bijgeschreven zodra de betaling bij ons is ontvangen. Voor de meeste betaalmethoden is de donatie vrijwel meteen zichtbaar in de lijst donaties op de actiepagina. Voor een handmatige SEPA bankoverschrijving duurt het in de regel enkele dagen voordat de betaling bij ons is binnengekomen en zichtbaar is in de lijst donaties.

  • Nee, donateurs hoeven zich niet te registreren en kunnen zelfs anoniem doneren indien zij dat wensen. Zij kunnen zelf kiezen of zij zich willen registreren. Voordeel van een registratie is dat zij dan zelf ook een actie kunnen opzetten of zich als collectant voor een bestaande actie kunnen aanmelden.

  • Ja. Wij werken samen met Mollie, één van de grootste en bekendste betaalservice providers van Europa. Mollie voldoet aan alle regelgeving en is in het bezit van de nodige vergunningen. Je donatie wordt afgewikkeld via Mollie en is veilig en gegarandeerd. 

  • Neem contact met ons op; dan zorgen wij dat een donatie achteraf op anoniem wordt gezet.

  • In je dashboard kan je jouw donateurs beheren. Ga naar Donaties. Hier zie en lijst met o.a. je donateurs, email adres (indien niet anoniem gedoneerd), het gedoneerd bedrag, datum en opmerking bij de donatie. 

     

    Je kan hier: 

     

    1)een lijst downloaden van je donateurs (om ze bijv. persoonlijk te bedanken), 

  • Ja, indien een donateur niet anoniem heeft gedoneerd kan je zijn/haar email adres zien in de Donaties gedeelte van je Dashboard. 

    In je dashboard kan je jouw donateurs beheren. Ga naar Donaties. 

    Hier zie en lijst met o.a. je donateurs, email adres (indien niet anoniem gedoneerd), het gedoneerd bedrag, datum en opmerking bij de donatie. 

     

    Je kan hier: 

     

    • een lijst downloaden van je donateurs (om ze bijv. persoonlijk te bedanken)
    • een opmerking verwijderen (bijv. indien er een vervelende opmerking is geplaatst)

Collectanten

  • Je wordt collectant door óf jezelf aan te melden bij een actie (klik op de ‘Word Collectant' knop op de actie pagina indien die word getoond) óf dat je een uitnodiging hiervoor krijgt van de actie beheerder. Let op: de actie beheerder moet zelf de ‘Word Collectant' knop aanzetten op zijn/haar pagina. Heeft de actie beheerder dat niet gedaan dan word deze knop niet getoond op de actiepagina. Je kan dan alleen collectant worden door hiervoor uitgenodigd te worden door de actie beheerder. Word er geen ‘Word Collectant' knop getoond op de actie pagina, en wil je graag collectant worden van een bepaalde actie? Stuur dan de actie beheerder een verzoek. Dat kan door gebruik te maken van de contact knop naast de naam van de actie beheerder op de actiepagina.

  • Ja, met een eigen account kan een collectanten zijn gepersonaliseerde actiepagina delen met zijn eigen netwerk.

  • Ja, je kan altijd stoppen met Collectant zijn voor een actie. Ga naar je dashboard en naar Acties. Daar zie je de actie(s) waarvoor je collecteert. Onder de actie zie je de knop Stop met collecteren. Klik hierop om te stoppen met collecteren en je af te melden bij de actie beheerder als collectant voor deze actie. De actie beheerder krijgt hiervan automatisch bericht.

  • Nee. Als collectant heb je niets met de geldstromen te maken. Alle door jou gecollecteerde donaties komen direct op het account van de actie beheerder. Dus geen romp slomp met geld moeten overmaken! 

Kosten

  • Steunactie is het voordeligste crowdfunding & donatie platform van Nederland en België. Waarom meer laten inhouden op je donaties dan nodig? Het opzetten en starten van een actie is geheel gratis. Kosten worden alleen in rekening gebracht bij ontvangen donaties. Dus no cure no pay. Wij vragen geen extra bijdrage of fooi aan donateurs en wij betalen elke week uit.

     

    Platformkosten

    Steunactie rekent een vergoeding van 5% over geslaagde donaties om het platform te kunnen onderhouden, verder te ontwikkelen en te beveiligen. Dit tarief is inclusief 21% BTW. Minimum donatie bedraagt €5,-.

     

    Transactiekosten

    De standaard transactiekosten zijn €0,50 inclusief BTW per donatie. Dit bedrag dekt de kosten van het ontvangen en verwerken (via mollie), beheren en het wekelijks uitbetalen van de donaties. Sommige betaalmethoden vragen een extra percentage aan transactiekosten. Veruit de meest gebruikte betaalmethoden zijn iDEAL (Nederland) of Bancontact (België) die geen extra percentage vragen.  Zie hier voor een overzicht. 

     

    In het geval je een eigen mollie account (alleen zakelijke gebruikers) hebt gekoppeld aan jouw actie-(s) worden de transactiekosten direct in rekening gebracht door mollie. Tarieven van mollie zijn per geslaagde transactie en exclusief BTW. Volledige tarievenlijst 

     

    Platform- en transactiekosten worden ingehouden op het uit te keren bedrag. Je hebt altijd inzicht in de donaties en transacties via het dashboard in je account. Wij vragen geen bijdrage aan donateurs!


  • Heb je een bankrekening (particulier óf zakelijk) gekoppeld aan jouw actie? Dan bieden wij de volgende betaalmethoden voor jouw donateurs: 

     

    • iDEAL (Nederland)
    • Bancontact (België)
    • KBC/CBC (België)
    • Belfius (België)
    • Sofort (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Polen, Nederland, België)
    • Giropay (Duitsland)
    • SEPA handmatig bankoverschrijving / bank transfer (Europa)
    • Creditcard (Wereldwijd)
    • PayPal (wereldwijd)

     

    Zie hier voor een overzicht. 

     

    Donaties worden bijgeschreven zodra de betaling bij ons is ontvangen. Voor de meeste betaalmethoden is de donatie vrijwel meteen zichtbaar in de lijst donaties op de actiepagina. Voor een SEPA bankoverschrijving duurt het in de regel enkele dagen voordat de betaling bij ons is binnengekomen en zichtbaar is in de lijst donaties. 

     

    Heb je een eigen mollie account gekoppeld aan jouw actie (alleen voor zakelijke gebruikers)? Dan mag je zelf bepalen welke betaalmethoden je gaat inzetten voor je donateurs. Klik hier voor de opties en de daarbij behorende transactiekosten. 

Eigen Mollie account

  • Dit heeft met de wetgeving te maken. Alleen organisaties, bedrijven of stichtingen die een KvK nummer hebben (Nederland) of een Onderneminsgnummer (België) en die ook een zakelijke bankrekening hebben kunnen hier gebruik van maken. 

  • Om digitale betalingen te ontvangen en uit te betalen werken wij samen met Mollie, één van de grootste betaal dienstverleners van Europa.

     

    Voeg hier jouw bankrekening (particulier en zakelijk) toe aan je Steunactie account. Alle donaties komen direct op je account bij Steunactie en zijn meteen zichtbaar in je dashboard. Uitbetalingen vinden plaats één keer per week op dinsdag (m.u.v. bankrekeningen uit niet-SEPA landen; klik hier voor meer uitleg). Het duurt 1-3 werkdagen voordat het geld op jouw rekening is bijgeschreven.

     

    Eigen mollie account

    Voor zakelijke gebruikers is het daarnaast ook de mogelijk om een eigen Mollie account aan te maken óf een bestaande Mollie account te koppelen. Alle donaties worden bijgeschreven op je Mollie account zonder tussenkomst van Steunactie. Je kan de uitbetaal frequentie zelf bepalen in je Mollie account. Let op: de aanvraag en verificatie van een nieuwew Mollie account duurt +/- 5 werkdagen.

  • Als je naar Bankrekening gaat in je Dashboard krijg je de mogelijkheid om óf een bankrekening óf een Mollie account in te stellen en te koppelen aan jouw actie(-s). 

     

    Kies je voor het koppelen van een bankrekening? Dan is enkel je IBAN en de naam op de bankrekening benodigd.

     

    Kies je voor een eigen Mollie account? Indien jouw bedrijf of organisatie al een bestaande Mollie account heeft kan je deze direct instellen en koppelen aan jouw actie(-s). Je Mollie account is namelijk reeds geverifieerd. Indien je nog geen eigen Mollie account bezit en je een eigen Mollie account wilt opzetten dien je het verificatie proces van Mollie te doorlopen. 

     

    Bij het aanmaken van een nieuw Mollie account wordt de volgende informatie gevraagd:

     

    • NAW gegevens
    • naam belanghebbende(-n)
    • naam bedrijf of organisatie
    • KvK-nummer (Nederland) of Ondernemingsnummer (België)
    • zakelijke bankrekening nummer
    • kopie geldig legitimatiebewijs van de bestuurders/belanghebbenden
    • eventueel een ingevulde UBO formulier
    • test betaling van €0,01

     

    De verificatie van een Mollie account duurt +/- 5 werkdagen.

     

    Let op: Bedrijven die in Nederland zijn gevestigd betalen 21% BTW over de transactiekosten van mollie. Bedrijven buiten Nederland betalen de transactiekosten zonder BTW. De transactiekosten zijn in dat geval intracommunautair. De BTW is verlegd naar de ontvanger.

  • Onze tarieven zijn inclusief 21% BTW. Dit geldt voor zowel de platformkosten (5%) alsook de transactiekosten.

     

    Indien je een eigen Mollie account hebt gekoppeld aan jouw actie(-s) dan worden de transactiekosten direct vanuit Mollie gerekend, zonder tussenkomst van Steunactie. De tarieven van Mollie zijn exclusief 21% BTW. Klik hier voor de tarieven van Mollie.

  • Ja, je kan jouw actie meteen aanmaken en activeren en donaties ontvangen. Je kan in een later stadium een bankrekening koppelen. Wij kunnen pas uitbetalen als er een bankrekening is gekoppeld. Zolang dat niet is gebeurt blijven jouw tegoeden in je Steunactie account. 

     

    Gebruikers met een eigen Mollie account: Je kan starten met je actie en later een Mollie koppeling maken. De donaties die je ontvangen hebt - voordat je een eigen Mollie koppeling hebt aangemaakt - komen dan op je Steunactie account. Om deze tegoeden uit te betalen dien je een bankrekening toe te voegen aan je Steunactie account. Het is niet mogelijk om achteraf donaties toe te voegen aan je Mollie account. 

Belasting

Kan je niet vinden wat je zoekt? Vraag het ons!

of +31 (0)85 488 4765

Deze website wordt beschermd door reCAPTCHA en de Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Ben je klaar om te starten met jouw Steunactie?

Start jouw actie