Onderhoud aan de Kuunderse punter, de KU11


De Kuunderse punter, de KU11, is aan onderhoud toe en we hebben uw hulp daarbij nodig!
Het dorp Kuinre lag tot de inpoldering van de Noordoostpolder aan de toenmalige Zuiderzee. Aan de monding van 2 riviertjes, de Linde en de Tjonger die bij Kuinre in zee uitstroomden. De bevolking van Kuinre voorzag in belangrijke mate in haar levensonderhoud door de visserij en handel via water. En omdat er vanuit Kuinre aan de lage wal werd gevist (ondiep water tegen de Overijsselse en Friese kust) gebeurde dat met platbodems. Er werd daarvoor een uniek type schip ontwikkeld, de Kuinderse Zuiderzeepunter. In Kuinre waren ooit meerdere scheepswerven te vinden die niet alleen de Kuinderse punter bouwden maar ook schepen voor andere vissersdorpen zoals Urk.
Kuinre heeft dus in vele opzichten een vergelijkbare vissersgeschiedenis als plaatsen zoals Vollenhove, Urk en Harderwijk. Maar anders dan die plaatsen hield Kuinre na de inpoldering geen verbinding met open vaarwater en verloor de visserij haar bestaansrecht en verdwenen ook de unieke Kuinderse punters.
Behalve 1. De KU11.
Het wegvallen van de toegang tot de Zuiderzee betekende het einde van de belangrijkste bronnen van inkomsten in Kuinre. Goederen zoals boter en turf die via de Linde en de Tjonger langs Kuinre over de Zuiderzee werden vervoerd kwamen niet meer langs de Kuinderse afslag. De visserij verdween. Anders dan andere voormalige Zuiderzeestadjes die aan water bleven liggen bracht het toerisme geen of weinig nieuwe bronnen van inkomsten.
Rond 1988 heeft een werkgroep van inwoners en ondernemers uit Kuinre zich ingezet om een vaarverbinding tussen de Linde en de Tjonger bij Kuinre te realiseren. Daartoe werd de oude Zeesluis bij Kuinre in ere hersteld en bestaat thans de mogelijkheid om via Kuinre vanuit Overijssel naar Friesland te kunnen varen. Om deze nieuwe vaarroute te promoten en toeristen en daarmee leefbaarheid naar Kuinre te trekken werd Stichting Kuinre in Promotie opgericht (SKIP).
In deze periode werd de KU11 herontdekt. Deze specifieke punter is oorspronkelijk in 1912 gebouwd door scheepswerf Huisman in Ronduite. Ze lag bij een particuliere eigenaar op de wal in Zwartsluis. Ze verkeerde in slecht onderhouden maar originele staat. Met behulp van giften van inwoners van Kuinre, subsidie van gemeente, sponsoring door onder andere de Rabobank etc. werd het mogelijk de KU11 aan te kopen en volledig te restaureren. Toen de doorvaartverbinding tussen Linde en Tjonger was gerealiseerd en dat feestelijk werd gevierd was de KU11 ook gereed en werd een zichtbaar en tastbaar symbool van de unieke geschiedenis van Kuinre en de heropleving van het dorp.
Missie van Stichting Kuinre in Promotie (KVK 41024280)
- Het in originele staat behouden van de Kuinderse Zuiderzeepunter de KU11 voor de toekomstige generaties inwoners van het dorp Kuinre.
- De KU11 als varend erfgoed te gebruiken als tastbaar en zichtbaar symbool van de geschiedenis van Kuinre.
Onderhoud is dringend noodzakelijk, concrete vraag:
Hoewel gemeentelijk erfgoed is de KU11 geen museaal stuk maar wordt ze gebruikt voor rondvaarten in het vaarseizoen. Dat doen we met louter onbezoldigde vrijwilligers en natuurgidsen. Met die rondvaarten genereren we inkomsten waarmee we meestal in onderhoud kunnen voorzien. Dat onderhoud laten we uitvoeren door scheepwerf Schreur in Giethoorn die over de nodige expertise beschikken en waarmee we het ambacht van punterbouwer mede in stand helpen houden.
Op dit moment is de situatie zo dat de punter meer onderhoud nodig heeft dan de stichting financieel kan dragen. We zijn daarom op zoek naar ondersteuning en die zoeken we zo breed mogelijk. De gemeente Steenwijkerland heeft bijvoorbeeld al toegezegd dat we aanspraak kunnen maken op subsidie maar daarmee zijn we er nog niet. We doen dus een beroep op u en zijn blij met elke bijdrage.
Updates
Collectors
Fundraiser organised for:
Stichting Kuinre in Promotie (SKIP)
Fundraiser organised by:
