Certificering Historisch Bedrijfsvaartuig
met deze actie worden de vooraf te maken kosten, de rekening vd scheepswerf en de kosten van Certificering betaald
Reden en verantwoording van financiering voor Historisch Bedrijfsvaartuig.
Het gaat om een Historisch Bedrijfsvaartuig, de zeilklipper Elisabeth Plonia uit 1900, dat periodiek moet worden gekeurd en gecertificeerd samen met een werkscheepje dat in gebruik is als werkplaats en voor opslag van gereedschappen en materialen zoals rondhouten, zwaarden ed (daardoor dus geen spullen op de wal)
De Elisabeth Plonia is ingericht voor bewoning, maar is nu volgestouwd met spullen vanwege waterlekkage op andere plekken in het schip.
De beide schepen moeten in de eerste helft van 2025 worden gecertificeerd.
Voordat naar een scheepswerf kan worden gevaren moeten eerst nog allerlei dingen worden nagekeken en aangeschaft; accu’s en brandstof om de motor te kunnen starten, lenspomp, boordverlichting, trossen, stuurwiel/stuurinrichting etc, . dak van de stuurhut vervangen want dat is lek, en Verzekeringen.
In de afgelopen paar jaar is er veel regen geweest en zijn er lekkages ontstaan in het dak en de buitenwanden van de roef (schipperswoning) en de stuurhut. Daardoor moest de inventaris en andere spullen snel verplaatst worden en is het binnen een chaos geworden en is het ruim niet meer goed toegankelijk. Binnen blijft het koud en vochtig. Tot overmaat is de bodem van de bijbehorende roeiboot er onder uit gevallen. De afgelopen jaren is er met deze boten niet gevaren.
Door ernstige ongevallen die de laatste tijd in het nieuws zijn geweest zijn de eisen aan keuren en certificeren strenger geworden dat betekend dat de keuringsbranche hogere tarieven is gaan gebruiken. Dat is funest voor degen die geen ongevallen hebben gehad.
Varen zonder gecertificeerd te zijn, dan word het schip door de overheid regelrecht naar de sloop gebracht. Dat betekend: geen onderdak meer.
Door wel gecertificeerd te zijn kom je over deze hobbel heen weer in rustiger water. Deze investering is goedkoper dan een woning kopen of huren.
De Elisabeth Plonia is een fraai gelijnd schip, nergens stilstaande lijnen en is grotendeels origineel, niet verlengd of ingekort
Het is de moeite waard om dit schip voor de toekomst te behouden en er mee te kunnen varen.
Daar zal een stichting voor worden opgericht met ANBI-status (cultureel erfgoed museum)
welke belastingvoordelen heeft een anbi? www.Belastingdienst.nl/anbi
De naam zal worden: Stichting Tot Behoud vd Klipper “Elisabeth Plonia”
Met deze inzameling/donaties hopen we de aanloopkosten, de scheepswerf en kosten van keuren en certificeren te kunnen betalen (het idee van: vele handen maken licht werk & het risico voor u beperkt)
Als dit alles achter de rug is en weer op orde, kunnen wij u uitnodigen voor een dagje varen.
Lid van “Landelijke Vereniging Behoud Historisch Bedrijfsvaartuig” site: www.lvbhb.nl
Deze vereniging bestaat inmiddels 50 jaar dat is gevierd met een Erfgoed Tour door alle provincies van Nederland .
Slogan “Behoud Door Gebruik” zie mattenschipperrace
Stichting Tot Behoud vd klipper “Elisabeth Plonia” (in oprichting)
Geschiedenis van de zeilklipper ~ Elisabeth Plonia ~
In 1900 is dit klipperschip gebouwd op de werf van Boot in Vrijenban als zeilend vrachtschip voor Jacobus Muller uit Puttershoek en kreeg de naam Elisabeth Plonia. Deze zeilklipper heeft een lengte van 30.88 m en een breedte van 5.97 m. en is nooit verlengd of ingekort en het tonnage is door de jaren heen altijd rond de 220 ton geweest en de diepgang daarbij is dan 2.04 m.
Als je het schip van voor, achter, zij of van boven bekijkt , je ziet nergens stilstaande lijnen, altijd een lichte kromming. Dat maakt het schip wel uniek. en ook de leeftijd, volgend jaar 125 jaar.
Het is een geklonken schip deels van ijzer uit die tijd en dat is moeilijk te lassen en in andere delen is moderner staal toegepast.
Het vaargebied in de eerste jaren is onbekend maar zal vermoedelijk Zeeland en omgeving zijn. Toen een ruim en vrij vaargebied zonder bruggen en sluizen (zoals nu), voor open zee dus.
Op een gegeven moment komt er een motor aan boord, eerst op het voordek met zijschroef. Later komt er een Deutzmotor onder de roef met schroefas en schroef naar achteren, die later vervangen is door een GM van 165 PK
Met een krachtiger motor word het vaargebied ook groter. Schipper Wagter kon op de Rijn tot Mannheim komen maar voer ook in België en doet plaatsen aan als Langerlo, Turnhout, Luik, Gent, Antwerpen.
Schipper Gort uit Urk vervoerde voornamelijk veevoer van Rotterdam naar Keulen.
Door de Duitse autoriteiten werd het schip ook toegelaten op Ems, Weser, Untere Hunte und Trave en verschillende andere Duitse wateren
Reden voor Steunactie
- Bij de vorige keuring & certificering zijn dingen verkocht die inkomsten opleverden (op advies van bankiers en andere financieel deskundigen weg gedaan). Die inkomsten hadden een lening kunnen aflossen. Deze deskundigen / adviseurs hechten geen waarde aan (historische)schepen en erfgoed. (zie ook art. LVBHB.nl)
- Omdat die inkomsten er niet meer zijn, is de reden om voor Steunactie.nl te kiezen. En een mogelijkheid om een nieuw netwerk op te bouwen.
We hebben ook bestuursleden en collectanten nodig
Deel deze actie met vrienden en bekenden om meer bekendheid te geven.