Geen keerlus, geen bomenkap – wél inspraak

Geen keerlus, geen bomenkap – wél inspraak
Lode Daelemans

Stop de keerlus en steun onze strijd voor groene en verkeersveilige straten, sterk openbaar vervoer en deugdelijk bestuur.

 

Waarom moesten de bomen weg?

In augustus 2025 werden meer dan 50 bomen in Deurne en Borgerhout plots gekapt. Buurtbewoners die vreedzaam protesteerden, werden hard aangepakt.
De reden? De Stad Antwerpen en De Lijn willen een tramkeerlus aanleggen.

Het project wordt verkocht als noodzakelijk voor beter openbaar vervoer, maar in werkelijkheid verdwijnen er haltes en komt er mínder tramverkeer (1). TreinTramBus geeft het project een nul op tien. Een miljoeneninvestering die natuur vernielt om te besparen op openbaar vervoer? Wij leggen ons daar niet bij neer. 

Met uw steun kunnen we dit aanvechten.

Vindt u dit nog normaal?

De bomenkap gebeurde onaangekondigd en razendsnel, met een duidelijk doel: de rechtsgang omzeilen. Bevoegd Schepen Koen Kennis zei hierover:

“In een overgejuridiseerde wereld is deze aanpak wellicht de enige om vandaag de dag nog een project gerealiseerd te krijgen.”  (Gemeenteraad Antwerpen, 09/09/2025)

De politie werd massaal opgetrommeld, met arrestatiebussen en gemaskerde agenten, tegen vreedzame buurtbewoners. Wie protesteerde, werd hard aangepakt:

  • Drie buurtbewoners belandden in het ziekenhuis.
  • Zeven mensen werden gearresteerd.

Waarom vragen we uw hulp?

Het keerlusproject heeft ingrijpende gevolgen voor onze buurt:

  • Meer dan 60 bomen verdwijnen. Nieuwe aanplantingen hebben pas na decennia dezelfde waarde, als ze het al halen. In de Gitschotellei en Drakenhoflaan komen er zelfs mínder bomen terug. (2)
  • Nog eens 60 bomen lopen gevaar, waaronder eeuwenoude zomereiken, door de aanleg van traminfrastructuur.
  • Minder verkeersveiligheid: verkeerslichten verdwijnen, kruispunten worden onoverzichtelijk, extra trambochten creëren gevaar.
  • Vervuild PFAS- en arseenwater wordt geloosd in de parkvijver. (3)
  • 67 m² park en onze markt verdwijnen: het Te Boelaerpark wordt deels verhard, de wekelijkse markt verdwijnt.

De buurt verzet zich al jaren, maar duizenden bezwaarschriften werden simpelweg genegeerd. Ondertussen wordt de broodnodige heraanleg van de straten gegijzeld. “Geen keerlus? Geen heraanleg.”

Onze oproep: laat dit niet gebeuren

Er valt nog veel te redden: voor onze parken, voor onze buurt, maar ook voor onze samenleving in het algemeen. Dit gaat niet alleen over een keerlus. Dit gaat over deugdelijk bestuur, respect voor mens en natuur en over inspraak. Als we dit laten passeren, volgen er nog meer projecten waarover wordt beslist boven de hoofden van bewoners heen.

Daarom hebben we juridische steun nodig. Die kost veel geld, maar maakt het verschil.

Onze inzet:

  • Een onafhankelijke strijd voor de leefbaarheid van de buurt.
  • Het herzien van ondoordachte plannen.
  • Een heraanleg met respect voor mens en natuur.
  • Een heraanplant van grote bomen zodat het groenvolume in de straten hersteld wordt.

Wat gebeurt er met uw financiële steun?

Elke euro gaat naar:

  • Juridische kosten en bijstand door advocaten.
  • Rapporten van onafhankelijke experten.
  • Informatie op papier voor niet-digitale buurtbewoners.

Wilt u meer informatie?

Bezoek onze website of Instagram.

 

(1) Zie hierover o.a.: 

Tramkeerlus in Deurne vormt geen meerwaarde voor de Modal Shift, Modal Shift Coalitie, 10 juni 2025
https://www.bondbeterleefmilieu.be/artikel/tramkeerlus-deurne-vormt-geen-meerwaarde-voor-de-modal-shift

Voorzitter TreinTramBus reageert kritisch op geplande keerlus in Deurne-Zuid: “Dit project krijgt van ons een dikke nul”, Gazet van Antwerpen, 28 maart 2025
https://www.gva.be/regio/antwerpen/regio-antwerpen/antwerpen/deurne/voorzitter-treintrambus-reageert-kritisch-op-geplande-keerlus-in-deurne-zuid-dit-project-krijgt-van-ons-een-dikke-nul/51907553.html

TreinTramBus reageert vol ongeloof op verdediging nieuwe keerlus door De Lijn: “Infrastructuur bouw je pas als je weet waarvoor ze zal dienen”, Nieuwsblad, 21 augustus 2025
https://www.nieuwsblad.be/regio/antwerpen/regio-antwerpen/antwerpen/treintrambus-reageert-vol-ongeloof-op-verdediging-nieuwe-keerlus-door-de-lijn-infrastructuur-bouw-je-pas-als-je-weet-waarvoor-ze-zal-dienen/85078852.html

Antwerpen kan zich echt geen tramstad meer noemen, TreinTramBus, 7 september 2025
https://treintrambus.be/blogberichten/antwerpen-kan-zich-echt-geen-tramstad-meer-noemen/

(2) De groenbalans is negatief voor de bewoners. De oude, grote en klimaatbestendige bomen worden gekapt en vervangen door nieuwe, kleinere, aanplantingen. Ondanks de extra nieuwe aanplantingen in het projectgebied, zullen er in de Gitschotellei en Drakenhoflaan minder bomen terugkomen na de heraanleg. Daarnaast is de toekomst van de eeuwenoude zomereiken op Boekenberglei erg onzeker, vanwege de geplande traminfrastructuur binnen de boomspiegels. Op papier is het bomenaantal na de werken positief, maar in de praktijk zal het groenvolume sterk dalen.

(3) De verkregen vergunning laat toe om per dag tot één miljoen liter bemalingswater, vervuild met PFAS en arseen, te lozen in de parkvijver van het Boekenbergpark. De mogelijke impact op de fauna en flora aldaar, waaronder verschillende beschermde diersoorten, werd zelfs niet onderzocht.

Updates

Loading...

Collectors

Loading...
Started 1 week ago
Viewed 138x

Fundraiser organised for:

Het juiste spoor

Het juiste spoor

Fundraiser organised by:

Lode Daelemans

Lode Daelemans

 

Donations

 
Show all donations
Started 1 week ago
Viewed 138x