Drie jaar in medische onzekerheid – help ons om recht te zoeken
Steun ons om mijn dochter haar medisch dossier onafhankelijk te kunnen laten beoordelen.
Hallo, ik ben Ann.
Een bewust alleenstaande mama van een ontzettend dappere dochter van ondertussen vier jaar.
Na lang wikken en wegen besloot ik op mijn 39ste om een fertiliteitsbehandeling met anoniem donorsperma te starten. Mijn kinderwens loslaten lukte niet, en daarom maakte ik de keuze om het alleenstaand ouderschap aan te gaan.
Wat is er gebeurd?
Kort na haar geboorte werd de hielprik van mijn dochter als afwijkend beoordeeld, suggestief voor een zeer zeldzame en ernstige erfelijke stofwisselingsziekte. We werden doorverwezen naar een specialist en er werd meteen een behandeling opgestart. Vanaf dat moment leefden wij met de realiteit dat mijn dochter ernstig ziek was. Ik werd niet geïnformeerd over het grote aantal vals-positief afwijkende hielprikresultaten bij dit soort aandoening en leefde in de veronderstelling dat mijn dochter de ziekte effectief had en dat daar geen twijfel over bestond.
Die behandeling had een grote impact op ons dagelijks leven: stop borstvoeding, start flesvoeding met speciale formula, een streng restrictief dieet, verplicht frequente voedingsmomenten, minimale verplichte intake, sondevoeding, medische noodplannen, vele controles en bloedprikken, vele bezoeken aan spoed en regelmatige ziekenhuisopnames. Ik volgde de adviezen van de artsen nauwgezet op omwille van mijn angst om haar gezondheid anders in gevaar te brengen. Dit soort aandoening is immers zonder behandeling potentieel levensbedreigend.
Waarom ik vragen stel.
Gaandeweg begon ik vragen te stellen, omdat het medisch verloop geen logica leek te hebben en de impact op mijn dochter steeds duidelijker werd. Het uitblijven van duidelijke antwoorden op mijn vragen ging in toenemende mate wringen. Het gebrek aan logica in de beschikbare informatie was zeer lastig. Mijn gesprekken met de behandelende arts brachten meermaals geen duidelijkheid. Pas toen mijn dochter 2 jaar en 9 maanden oud was, sprak de arts het vermoeden uit dat zij niet ziek is, maar enkel een drager is van de aandoening. Dragers zijn niet ziek en hebben geen behandeling nodig. De langdurige dieetbehandeling en sondevoeding bleek dus onnodig geweest.
Wat ik nadien te weten kwam.
Omdat dit medisch verloop voor mij moeilijk te begrijpen was, vroeg ik haar medisch dossier op. Want de impact op mijn dochter en mijzelf was enorm groot. Wat wij meemaakten, voel ik sterk aan als zeer onrechtvaardig. Ik spitte haar dossier zelf uit en kreeg zo meer inzicht en duidelijkheid. Ik diende toen zelf een klacht in via de Ombudsdienst. Maar die werd door de verzekeraar weerlegd als niet bewezen. In dergelijke zaken ligt de bewijslast helaas bij de patiënt/wettelijke vertegenwoordiger van de minderjarige patiënt. Maar ik ben geen arts, geen expert ter zake. En daardoor was ik niet in staat om mijn vermoedens te staven met bewijs. Tot op vandaag kregen mijn dochter en ik dus geen erkenning voor het geleden onrecht en de bijhorende gevolgen op verschillende niveaus.
Daarom beoordeelde ondertussen een onafhankelijke en externe medische expert haar dossier. Volgens deze arts had de afwijkende hielprik binnen de eerste maanden verder onderzocht kunnen worden, en had het vermoeden van de ziekte toen al weerlegd kunnen worden. Dit medisch oordeel bevestigt dus mijn aanvoelen. Het betekent dat de jarenlange medische onzekerheid, intensieve opvolging en de zware impact op het leven van mijn dochter – en op mij als enige ouder – vermeden hadden kunnen worden.
Daarom wil ik deze zaak laten beoordelen door een rechter en een gerechtsdeskundige. Niet uit wraak, maar omdat ik vind dat de rechten van mijn dochter moeten worden verdedigd. Zowel zij als ik verdienen erkenning en herstel voor de geleden schade.
Waarom deze steunactie?
Een gerechtelijke procedure brengt helaas hoge kosten met zich mee. Als enige ouder, enige kostwinnaar die omwille van de zorg voor en behandeling van mijn dochter mijn zelfstandige praktijk moest stopzetten en dus aan inkomsten verloor, is het onmogelijk om dit alleen te doen. Daarom vraag ik met deze crowdfunding jullie steun om deze stap mogelijk te maken: voor verdere juridische bijstand en medische expertise, en de procedure zelf.
Dankbaarheid
Dankzij jullie steun, groot of klein, kan deze zaak op een correcte en onafhankelijke manier worden beoordeeld — een kans op erkenning voor mijn dochter in de eerste plaats, en voor mij als mama.
Dank je wel om dit verhaal te lezen, te delen of te steunen,
Ann en Lily
(Om privacy- en juridische redenen worden bepaalde details bewust niet gedeeld.)
Vragen?
Heb je nog vragen bij ons verhaal, stel ze mij gerust via de contactknop.
----------------------------------------------------------------------------
Reeds gestelde vragen
Wat hoop je te bereiken?
Ik ben op zoek naar:
- duidelijkheid over wat er gebeurd is
- erkenning voor de impact op ons beiden
- en een vorm van rechtvaardigheid daarvoor
Ik wil de leeuwin zijn voor haar welp die nog niet zelf de leiding kan nemen. Duidelijkheid en erkenning kunnen later belangrijk blijken voor haar.
Hoe stelt Lily het nu?
Lily is een vrolijk en sociaal meisje. Zij blijkt drager te zijn en heeft sindsdien geen behandeling meer. De impact op ons leven tijdens haar eerste levensjaren is echter wel reëel (geweest) op verschillende vlakken, ook al is ze voor de buitenwereld vaak onzichtbaar. Ons leven normaliseert langzaam doorheen de tijd. (Omwille van privacy- en juridische redenen kan/mag ik hierover verder niet in detail gaan.)
Waar zal het ingezamelde geld voor dienen?
- juridische bijstand te bekostigen (mijn verzekering dekt deze niet voor dit soort zaken)
- bijkomende medische expertise te bekostigen
- een juridische procedure te bekostigen
(Indien er centjes zouden over blijven, worden ze aan een relevant goed doel geschonken in het thema van De Warmste Week - Onzichtbare Ziekten.)
----------------------------------------------------------------------------
Updates
Hier zal ik regelmatig updates delen over:
- de voortgang van het traject
- stappen voorwaarts
- persoonlijke reflecties
Updates
-
op 04-05-2026
Heel dankbaar kan ik delen dat we bijna onze eerste mijlpaal bereiken. We zitten nog ongeveer €200 verwijderd van €3.000. 💛
Dat betekent concreet dat de advocaat de eerste noodzakelijke stap kan voorbereiden.
Ik heb zelf de eerste kosten al gedragen, zodat het dossier kon worden ingelezen en voorbereid. Daarna werd ook een onafhankelijke medische expert gecontacteerd voor een eerste beoordeling.
Omdat sommigen zich afvragen waarom dit zoveel kost, wil ik daar graag transparant over zijn.
Het ereloon van de advocaat bedraagt €250 per uur (+ btw). Voor de eerste stap wordt tot 8 uur werk voorzien, wat neerkomt op ongeveer €2.000 + €420 btw. Daarnaast zijn er ook kosten voor medische expertise en verdere procedure.Ook via een snoepverkoop kon ik nog €150 ophalen. Een warme dankjewel aan de ouderraad van Lily haar school, aan de ouders die steunden en aan Het Taartenhuis Vermeeren waar de snoepzakjes mee werden verkocht.
Ik wil ook eerlijk delen dat dit traject niet altijd makkelijk voelt. Deze hulp vragen, vind ik niet vanzelfsprekend. Het voelt best kwetsbaar om dit zo open te delen.
Maar daar tegenover staan veel warme reacties, begrip en steun. En die maken echt een verschil. Ze geven mij de kracht om hiermee door te gaan en niet te twijfelen.
Wanneer ik vertel over de impact van de sondevoeding, de ziekenhuisopnames, de vele zorgen en het alleen dragen daarvan als alleenstaande mama, voelen mensen mee. En dat helpt.
Het begrip in het volgende wat iemand mij zei, verzacht omwille van de erkenning die erin weerklinkt:
“De mooie baby- en peutertijd is jou deels ontnomen. Dat komt nooit meer terug.”Dat soort reacties bevestigen voor mij dat dit verhaal ertoe doet. Dat het niet zomaar iets is om naast mij neer te leggen.
Wil je ons helpen om deze eerste mijlpaal effectief te bereiken?
Dan kan je nog steeds enorm helpen door onze steunactie te delen via je netwerk.Dankjewel voor alle steun, in welke vorm dan ook. 💛
-
op 21-03-2026
Omdat ik het belangrijk vind om jullie ook persoonlijk te bedanken, nam ik een korte video op.
http://youtu.be/watch?v=Dcc-EHv1G8s
De voorbije dagen kreeg ik veel reacties op ons verhaal. Wat mij opvalt, is dat er niet alleen veel steun is, maar ook veel vragen en gedeelde ervaringen zijn. Fijn dat jullie die met me delen!
Er blijven bij mij ook vragen bestaan over het medisch verloop en de diagnostische opvolging. Ik probeer voor jullie in de mate van het mogelijke vragen te beantwoorden rekening houdend met de juridische beperkingen die ik in acht moet nemen.
Dank jullie wel voor alle steun, betrokkenheid en het vertrouwen. 💛
-
op 15-03-2026
Ik wil jullie oprecht bedanken voor jullie warme steun. Er is op korte tijd al maar liefst €1.175 ingezameld. Dat betekent enorm veel voor ons.
Mijn dochter kan jullie zelf nog niet bewust dankjewel zeggen, daarom haar symbolische handkus in de afbeelding.
Elke bijdrage brengt ons een stap dichter bij erkenning en rechtvaardigheid.
Dank aan iedereen die al gesteund heeft, een bericht stuurde of ons verhaal mee helpt delen.
Actie georganiseerd door:
Ann Vergouwen
Donaties
-
piet algoed € 30,002 weken, 5 dagen geleden
-
Elke * € 65,00
Van de ene alleenstaande mama naar de andere: ik wens jou en Lily een toekomst vol liefde… Van de ene alleenstaande mama naar de andere: ik wens jou en Lily een toekomst vol liefde, geluk en mooie momenten samen toe. ❤️
op 22-05-2026 -
Mieke Hagenaars € 30,00
Dat draagkracht van liefdevolle en milde mensen de grootste steun mag zijn in het onrecht… Dat draagkracht van liefdevolle en milde mensen de grootste steun mag zijn in het onrecht dat jullie overkomt.
op 20-05-2026 -
Lieve Pirotte € 20,00
Veel succes!
op 05-05-2026 -
Ella Vdm € 25,00op 29-04-2026